Deel dit artikel
-

‘eBay heeft interesse in zelflerend algoritme Marktplaats’

eBay heeft belangstelling voor het zelflerende algoritme dat Marktplaats al geruime tijd gebruikt om het zoekgedrag van zijn bezoekers te analyseren. Dat vertelde Robin Schuil, innovatiemanager bij Marktplaats, gisteren bij Cross Media Café van iMMovator in Hilversum. eBay is het moederbedrijf van Marktplaats.

Met het algoritme probeert Marktplaats te voorspellen welke artikelen veel worden gezocht, zodat die op prominente plaatsen kunnen worden gezet. Ook het AdWords programma wordt aangepast op basis van de verkregen inzichten. Zo gaan consumenten al in de nazomer op zoek naar winterjassen als het buiten nog 20 graden Celsius is.

Voor 2015 heeft Marktplaats al twee trends ontdekt: zo ziet het bedrijf de vraag naar de Triangl bikini’s sterk toenemen. Dat is een bikini gemaakt van neopreen, de stof waaruit ook duikpakken zijn gemaakt.

Een andere topper worden Heelys schoenen. Die zien eruit als gewone skateschoenen, maar hebben een wiel in de hiel, zodat je er mee kunt skaten. “Die schoenen waren in 2007 ook al eens populair, maar maken een comeback. Dat is begonnen in Haarlem en we zien de vraag als een inktvlek richting Zuid-Holland en de rest van Nederland gaan.”

Marktplaats heeft het algoritme tot nu toe alleen voor eigen analyses ingezet. Het bedrijf wil de data niet met adverteerders delen. Wel is er volgens Schuil kans dat eBay het algoritme voor zijn eigen site gaat gebruiken. “Ze zijn er naar aan het kijken”, zegt Schuil.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond