Deel dit artikel
-

EC: ‘interne e-commercemarkt bestaat niet’

Zeven procent van de Europese consumenten webwinkelt in een andere EU-lidstaat. Van een interne markt is, blijkens een onderzoek van de Europese Commissie, geen sprake.

Het dagelijks bestuur van Europa geeft in zijn nieuwe rapport zicht op de status van de Europese interne markt (download PDF).

De helft van de Europese winkeliers verkoopt al via internet, maar slechts 21 procent handelt ook internationaal. Ondernemers laten daarmee een grote markt liggen. In de 27 EU-lidstaten wordt voor meer dan 100 miljard euro via internet verhandeld. Het zwaartepunt, 70 procent van de omzet, ligt daarbij in Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Hoewel steeds meer huishoudens op internet gaan, blijken die nieuwe online kopers zich overwegend binnen hun landsgrenzen te bewegen. Het aantal online huishoudens steeg tussen 2006 en 2008 met 20 procent tot 33 procent. Het aantal consumenten dat elders in de EU webwinkelt steeg echter van 6 naar 7 procent. De Commissie: “Het gat wordt alleen maar groter”.

“Het is moeilijk voor consumenten om producten met elkaar te vergelijken over de landsgrenzen heen. Bovendien is pan-Europees online adverteren vrij ongebruikelijk. Daarnaast vormen regels over consumentenrecht, BTW en territoriaal beheer van auteursrechten nog steeds barrières voor internationale handel”.

Ongeveer eenderde van de ondervraagde consumenten zegt wel de intentie te hebben elders in Europa te webwinkelen. De populairste producten zijn nu Reizen en Vakantie (42 procent), Kleding (41 procent, Boeken en Tijdschriften (39 procent) en Huishoudeijke Producten (35 procent).

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond