Deel dit artikel
-

EC verscherpt blik op online privacy

Of het nu gaat om rfid-chips, of behavioral targeting, Europeanen moeten het recht hebben om zelf te bepalen hoe hun persoonsgegevens gebruikt worden. De Europese Commissie staat klaar om op verschillende fronten actie te ondernemen om dit recht te verdedigen, omdat het met nieuwe technologieën steeds makkelijker wordt persoonsgegevens te misbruiken.

Dat laat Viviane Reding, Europees Commissaris voor Informatiemaatschappij en Media, weten in een videoboodschap.

Rfid

Rfid-chips kunnen hun economische potentieel alleen waarmaken als zij door de consument en niet op de consument worden toegepast. Volgens de commissaris moet de consument weten waar de chips voor worden gebruikt en hoe ze deze kunnen verwijderen of uit kunnen zetten.

In onder meer OV-chipkaarten en paspoorten zijn rfid-chips verwerkt. Hiermee worden persoonsgegevens opgeslagen. Rfid wordt vaak in verband gebracht met privacyrisico’s. De Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) biedt hierin bescherming en voorziet in een informatieplicht aan consumenten wanneer gegevens worden verzameld of verwerkt.

De Europese wet is op dit gebied ook ‘glashelder’, meent Reding. Persoonsgegevens mogen alleen worden gebruikt wanneer de consument hiervoor vooraf toestemming geeft.

Ondanks de duidelijke wetgeving denkt de commisairs dat een waarschuwing op dit gebied wel nodig is. "De EU zal actie ondernemen wanneer de lidstaten het nalaten deze EU-regels toe te passen ", aldus Reding.

Behavioral targeting

Behavioral targeting kan ook rekenen op de scherpe blik van Reding. Ze vervolgt: "We mogen niet toestaan dat het informatieverkeer in de gaten wordt gehouden en opgeslagen, alleen omdat dat op den duur leidt tot relevantere reclame."

De Commissaris riep ook de sociale netwerken op om de online privacybescherming te versterken: "Providers en gebruikers van sociale netwerken moeten van privacy een prioriteit maken. Ik ben ervan overtuigd dat in ieder geval de profielen van minderjarigen automatisch een privékarakter moeten hebben en niet vindbaar mogen zijn voor zoekmachines."

Sociale netwerken

De Europese Commissie heeft sociale netwerksites eerder al opgeroepen om zelfregulering in de sector toe te passen. "Als het moet, ben ik echter bereid om verder te gaan en met nieuwe regels te komen", aldus een serieuze Reding.

Bron foto: hyku (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond