Deel dit artikel
-

E-commerce Adidas krimpt 7 procent in 2023

De digitale verkopen van Adidas zijn in 2023 met zeven procent afgenomen tot 4,3 miljard euro. Handel via de eigen kanalen, versus groothandel, groeide naar 41 procent.

Dat komt op het konto van verkopen via de eigen winkels. Omzet uit ‘owned channel’, dat is eigen retail (1.860 winkels) en e-commerce, steeg met twee procentpunten tot 41 procent in 2023. De totaalomzet kwam uit op 21,4 miljard euro.

“Op ons e-commerce platform geven we zo min mogelijk kortingen meer. We vragen de volle prijs en bouwen een begerenswaardig merk via storytelling rondom belangrijke producten en events.”

Het bedrijf kreeg afgelopen jaar een duw omdat het de productlijn Yeezy moest staken. Dat is een lijn schoenen die het optuigde met de wat karakteristieke artiest Kanye West. Zijn antisemitische uitlatingen noopten de Duitse fabrikant van sportartikelen om de samenwerking voortijdig te beëindigen. Dat levert omzetderving op en kosten om van het schoeisel af te geraken.

Eind 2022 had Adidas 303 miljoen gebruikers van zijn mobiele app. Daar hangt een adiClub-lidmaatschap aan dat de band tussen sporter en het merk moet verstevigen. De app heeft afgelopen jaar een facelift gekregen om het nut en gebruiksgemak te vergroten. Hoe dat in getalsmatig opzicht verliep, houden de Duitsers voor zich.

Foto: Miki Yoshihito (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond