Deel dit artikel
-

E-Commerce Live! ‘Live commerce hier beter faciliteren’

Live commerce, het met enkele klikken producten kopen die retailers en influencers in live video’s aanprijzen, is een fenomeen in China, maar moet hier nog van de grond komen. “Er moeten partijen komen die dit beter gaan faciliteren,” zegt Ed Sander, medeoprichter van kennisplatform China Talk, op E-Commerce Live!

Live commerce kwam in een stroomversnelling toen de grote e-commerceplatformen een jaar of drie geleden de waarde van KOL’s ontdekten. KOL staat voor Key Opion Leaders, experts die je hier in Europa influencers zou kunnen noemen.

Maar waar influencers hier tegen betaling bepaalde producten onder de aandacht brengen, gaan ze in China een stap verder. Het doet meer denken aan de shoppingkanalen die vroeger op televisie waren te zien en waar je producten telefonisch kon bestellen.

Sander laat in zijn presentatie indrukwekkende voorbeelden zien. Toen in de nadagen van corona de CEO van reisbureau Ctrip traditionele Chinese kledij aantrok en online reizen ging verkopen, kwamen er binnen een minuut 8000 boekingen voor hotelovernachtingen binnen.

Gree, een verkoper van huishoudelijke apparatuur, zet miljoenen met live shopping euro’s om.

Zeker zeshonderd CEO’s van grote bedrijven, maar ook individuele boeren, stonden tijdens de lockdown zelf voor de camera om producten direct aan consumenten te verkopen.

Het verklaart volgens Sander waarom een warenhuis als Walmart een belang wil in het van oorsprong Chinese TikTok. “De Chinese versie van TikTok heeft live commerce echt omarmd.”

Net als trouwens grote e-commerce platforms als JD.com en Alibaba. Shortvideoapp Kuaishou is een samenwerking met JD.com aangegaan. Het publiek kan vanuit de app direct de getoonde spullen selecteren en afrekenen op JD.

Sceptici wijzen op belangrijke cultuurverschillen. Nederlandse CEO’s zullen het Chinese voorbeeld niet snel volgen. Maar Sander denkt dat een Europese variant makkelijk gerealiseerd kan worden als de infrastructuur beter wordt gefaciliteerd. “Bedrijven als Amazon en Facebook zouden hiervoor middelen kunnen aanreiken.”

Foto Shutterstock

Meld je gratis aan voor E-Commerce Live! op 2 november

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond