Deel dit artikel
-

‘E-commerce wordt meer headless, minder webinterface’

De webinterface wordt in de komende jaren minder belangrijk voor e-commerce en shops zullen, richting AI-tools en meer headless gaan functioneren.

Dat is het gevolg van de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) en daardoor merkbaar in de praktijk van de Nederlandse data-uitgever Icecat. Dat levert productdata aan ’s werelds grootste shops en marktplaatsen.

Directeur en oprichter Martijn Hoogeveen legt aan Emerce uit waarom hij gisteren een MCP bekendmaakte. Dat is jargon voor ‘Model Context Protocol’, wat een jaar oude standaard is voor het verbinden van databases met AI-assistenten.

“Het belangrijkste stuk van onze dienstverlening als data-uitgever bestaat uit onze API.” Om productsheets met specificaties naar shops te sturen. “Er is echter een opkomende markt die beweging creëert in online shopping: de markt van agentic AI.” Dat zijn agenten, digitale butlers, die in opdracht van een LLM een subtaak uitvoeren. In dit geval productinformatie ophalen.

“Online shops worden meer headless, de webinterface doet er minder toe. Dat zie je ook aan de terugloop in binnenkomend verkeer vanuit zoekmachines. Dan is het voor ons belangrijk ervoor te zorgen dat [machines] met onze data kunnen praten. Een AI-agent moet een single source of truth vinden voor objectief vergelijkbare data.”

Het verschil tussen data uit een API en die opgehaald door een agent, is dat de laatste data uit meer andere bronnen kan halen als de hoofdbron gaatjes vertoont. Hij kan op eigen gezag data verrijken.

Is er vraag op de markt naar MCP’s? “We bouwen dit, omdat we er zelf behoefte aan hadden. We zochten een common format tussen onze eigen, interne databases. Een MCP kan die rol vervullen. Maar we ontwikkelen ook een agent in opdracht van een fabrikant.”

“Het is nog de vraag of we met één MCP gaan werken of meerdere die aparte, specialistische subsets aanroepen. Ik denk het laatste.”

Er is ook wel vraag uit de commerciële markt naar MCP’s, legt Hoogeveen uit. Er zijn twee winkels die het willen proberen en twee makers van AI’s. Die laatste betreffen ‘op online shopping gespecialiseerde AI’s’ die de ondernemer niet bij name wil noemen.

“Met een MCP kunnen ze nieuwe dingen doen die op standaard databases niet kunnen. Denk aan specifieke selecties maken, bijzondere zoekacties, vergelijkingstabellen. Je kunt flexibeler vragen stellen.”

“De MCP-dienst sluit naadloos aan bij Icecat’s bestaande open catalogus en productdata-infrastructuur. Daarmee biedt Icecat niet alleen een solide basis voor e-commerce en productmarketing, maar nu ook een sleutelcomponent voor de AI-gedreven economie.”

Foto: Labib Jaffar, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond