E-commerce in Nederland in coronajaar naar 26,6 miljard euro

Nederlandse consumenten hebben in 2020 26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. Het totale aantal online aankopen steeg met 27 procent naar 335 miljoen.
Deze groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de overheidsmaatregelen, want in 2019 leek de e-commercegroei nog af te vlakken.
Ook vallen enorme verschillen tussen producten en diensten (zowel in de online bestedingen als in het aantal online aankopen) op, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
In 2020 stegen de online bestedingen aan producten met 43 procent en het aantal online aankopen met 41 procent. Hiermee werden de grote klappen die onder andere de reis- en vrijetijdsbranches kregen nog enigszins gecompenseerd; door de coronabeperkingen zag de dienstensector de online bestedingen met 39 procent afnemen en het aantal online aankopen met 37 procent.
Er was sprake van ongekende groei in de online uitgaven binnen Home & Living (+83 procent), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%). Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld.
Niet verrassend laten online uitgaven aan pakketreizen een daling van 72 procent zien ten opzichte van 2019 en losse vliegtickets en accommodaties een min van 37 procent.
Het aandeel van iDEAL als betaalwijze voor online aankopen laat in 2020 wederom een sterke stijging zien: van 60 naar 69 procent van het aantal online aankopen. Vooral in het segment Food/Nearfood is het aandeel iDEAL sterk toegenomen (+11 procentpunt), voornamelijk ten koste van pin. Andere betaalmiddelen, zoals cadeaubonnen, zijn minder vaak gebruikt als betaalwijze voor online aankopen.
Ook bij de cross-border aankopen is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel, al ligt het aandeel met 46 proent van het aantal aankopen hier lager dan op de binnenlandse markt. Internationale betaalmiddelen als creditcards (22%) en PayPal (16%) worden cross-border juist vaker gebruikt dan voor aankopen bij Nederlandse webshops.
Foto Liza Summer/Pexels
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond