Deel dit artikel
-

‘E-commerce transformeert Europese steden’

Europese steden dienen meer rekening te houden met de uitdagingen van e-commerce. Dit is de belangrijkste conclusie uit het rapport ‘Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas’ van ingenieursadviesbureau Sweco.

De omzet van e-commerce groeit jaarlijks met 10 tot 15 procent, wat vraagt om structurele veranderingen in de aanvoerketen van winkels. Voorheen was winkelgedrag van consumenten relatief voorspelbaar in plaats en tijd, maar met de komst van e-commerce is dit veel complexer geworden.

Stedelijke planners, winkeliers en logistieke bedrijven staan volgens de onderzoekers voor nieuwe uitdagingen. Dat geldt helemaal voor levering aan inviduele consumenten. Ook het organiseren van retourzendingen en het aanbieden van verschillende duurzame bezorgmethoden vergen hun eigen aanpak.

Door de toename van e-commerce maken minder mensen de reis naar fysieke winkels, maar daarvoor in de plaats neemt het transport van goederen binnen de stad (last-mile delivery) flink toe. Het transport van een distributiecentrum naar een winkel verandert nu in het transport van een distributiecentrum naar de individuele consument. Doordat winkels verdwijnen volgt een nieuwe definitie van ruimtelijke ordening en de winkels die blijven zullen wellicht enkel gebruikt worden om producten te tonen. De functie en structuur van hedendaagse winkelgebieden, terminals en verzamelpunten zal aanzienlijk veranderen.

In Europa accepteren de meeste consumenten een levertijd van drie tot vijf dagen. In Nederland bestaat een duidelijke voorkeur voor een snellere levering van maximaal twee dagen en bij voorkeur tot aan de deur.

In verstedelijkte gebieden brengt dit volgens Sweco enorme uitdagingen met zich mee en nieuwe bezorgtechnieken doen hun intrede die zich concentreren op de zogenaamde last-mile delivery. Voorbeelden zijn smart locks (voor auto- of huisbezorging, verzamelpunten in (bestaande) winkels en thuisbezorging van dagelijkse boodschappen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond