Deel dit artikel
-

E-commerce in Zuid-Europa groeit naar 39,5 miljard

Met een geschatte online verkoop van 39,5 miljard euro in 2013 en een gemiddelde jaarlijkse groei van 23 procent sinds 2009, biedt de e-commercemarkt hoop in tijden van crisis in de Zuid-Europese regio. Dat blijkt uit het Southern Europe B2C E-commerce Report van Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online webwinkels.

In 2012 behaalde de online verkoop van goederen en diensten in Zuid-Europa een totale waarde van 33,5 miljard euro en tien procent van de totale online verkoop in Europa.

Zuid-Europa biedt vruchtbare grond voor online webwinkelactiviteiten: veertig miljoen van de 128 miljoen actieve internetgebruikers kopen goederen en diensten online. Online webwinkels genereren op het moment naar schatting 1,8 procent van de totale detailhandel. De regio, bestaand uit Spanje, Italië, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië, Cyprus en Malta, genereerde een totale e-commerce omzet van 33,5 miljard in 2012. Dit groeit naar verwachting naar 39,5 miljard in 2013.

Spanje voert de lijst aan met bijna dertien miljard aan e-commerceverkopen in 2012; de e-commerce van Turkije groeit het snelt. De Turkse markt heeft een enorme groeipotentie en streeft met een groeipercentage van negentig procent in 2012 en een verwachtte groei van veertig procent in 2013 alle andere Zuid-Europese landen voorbij.

Gemiddeld spendeerden de Zuid-Europese online kopers in 2012 833 euro. Dit bedrag is lager dan het EU-28 gemiddelde van 1347 euro.

De bevindingen lijken aan te sluiten bij die van informatieleverancier Icecat. Die signaleert ook dat de e-commerce in landen in Zuid- en Oost-Europa sterk opkomt. West-Europa en Amerika laten groeicijfers van tussen de tien en twintig procent zien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond