Deel dit artikel
-

E-commercebureau ShopWorks fuseert met Pools Strix

Bureau ShopWorks uit Utrecht gaat samen met zijn Poolse tegenhanger Strix. De fusie moet de basis vormen voor een Europees werkend e-commercebureau.

Zojuist maakten de partijen het samengaan bekend dat expertise over Shopware, Adobe Commerce (Magento) en Shopify onder een dank brengt.

De fusie versterkt beide bureaus. ShopWorks krijgt toegang tot hoog gekwalificeerde developmentteams en Strix krijgt toegang tot de Benelux, Duitsland en andere West-Europese landen. Directeur Borys Skraba van Strix (foto, links) en Marc-Paul Brandt van ShopWorks vormen de board van de nieuwe fusie-organisatie.

In Polen komt het zwaartepunt te liggen bij techniek en ontwikkeling. In Nederland op verkoop en strategie.

Bij ShopWorks werkt 34 man, bij Strix 130. Om het toch een fusie van gelijken te maken, wordt vanuit Nederland geld geïnvesteerd. Dat is eigen geld, niet van een externe investeerder die over een paar jaar weer uitstapt.

Het fusiebedrijf heet Strix Group en is een Nederlandse b.v.

Brandt vertelt tegen deze uitgave: “ShopWorks is elf jaar geleden begonnen als afsplitsing van eFocus”, dat hij oprichtte en later verkocht. “In de afgelopen twee jaar is duidelijk geworden dat het moeilijk is goede ontwikkelaars te vinden. We hebben wel de ambitie een breder werkend bureau neer te zetten, dus zijn vorig jaar met Strix in gesprek geraakt. De bedrijven kenden elkaar al uit de Shopware-gemeenschap.”

De fusie moet schaalgrootte brengen en markeert de start van verdere groeiprojecten. Er wordt al met schuin ook gekeken naar overnamekandidaten op de Duitse markt. Vooruit kijkend denkt Brandt op enig moment ook een marketingbureau te willen kopen als aanvulling op de e-commerce-expertise.

Strix en ShopWorks richten zich voornamelijk op de grotere MKB-bedrijven. Dat zijn partijen met een vervangingsvraag, maar ook organisaties die nu groot gaan inzetten op e-commerce. “Vanuit kostenperspectief is dat slim als je als ondernemer rekening wilt houden met een komende recessie. In de B2B-sferen gaat het vaak om complexe technische omgevingen. Je hebt grote, gespecialiseerde teams nodig om dat in te richten.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond