Deel dit artikel
-

E-commerceplatform Frank test ‘transparant pricing’

Frank.nl laat komende weken behalve zijn eigen prijzen ook zien hoe duur diezelfde producten bij de concurrenten zijn. “Dat is eerlijk en je bespaart je klanten tijd”, aldus CCO Benjamin Derksen.

Tien procent van de bezoekers van Frank doet mee aan deze opmerkelijke A/B-test. Niet eerder liet een Nederlandse webwinkel naast zijn eigen prijzen ook die van de concurrentie zien. Dat zijn niet enkel hogere prijzen. De computer selecteert en toont zonder gêne ook scherpere tarieven.

“Het is een beetje stoutmoedig, maar ook open, eerlijk en transparant. Maar daar staat Frank ook voor”, licht Derksen aan deze uitgave toe. “Als je een winkel bezoekt, weet je nooit zeker of je de beste deal ziet. Mensen gaan vaak nog even op een andere site kijken, naar prijzen of recensies. Dat kost tijd en met deze test willen we hen juist tijd besparen, want dat is kostbaar en niet te koop.”

Dagelijks krijgt de shop informatie over prijzen en beschikbaarheid van items op duizenden shops. De testgroep op Frank ziet iedere keer een tot maximaal vier verwijzingen naar andere shops. “Shops die het dichtst bij ons aanbod liggen.”

De A/B-test kent meerdere subonderdelen die, achter elkaar, bekeken worden. Er wordt natuurlijk gekeken welke invloed prijzen hebben op klik- en koopgedrag, maar ook beschikbaarheid, recensies en wanneer welke exitpoints optreden.

“Het doel is om op lange termijn een autoriteit te worden voor onze klanten.”

Het is nadrukkelijk niet de ambitie om de shop om te katten tot een marktplaats.

De test loopt op dit moment in Nederland. Frank is actief op nog 14 andere markten in Europa onder dezelfde naam met adressen als checkfrank.be en checkfrank.dk.

Deel dit bericht

7 Reacties

John - Op=Op

Hoewel niet de eerste webwinkel, wij deden dit 1,5 jaar geleden al, kan ik zeggen dat dit goed werkt voor de conversie. Bij ons steeg die enorm op de pagina’s waar we de concurrerende prijzen konden tonen.

Erwin Boogert

Dank voor je feedback, John. Wat is jouw verklaring voor die plus?

Patrick Bakkers

De computer selecteert en toont zonder gêne ook scherpere tarieven en tot maximaal vier verwijzingen naar andere shops. “Shops die het dichtst bij ons aanbod liggen.”
Met name de laatste quote lijkt er op dat alleen die 4 aanbiedingen en prijzen getoond worden die nagenoeg gelijk zijn. Slim, want dan zal de klant idd niet snel verder kijken en in de Frank omgeving blijven. Ik zou het derhalve selectief transparant willen noemen.

Mark van den Ing - Sitezilla

“Dagelijks krijgt de shop informatie over prijzen en beschikbaarheid van items op duizenden shops.” – dat doen ze slim. Hoe komen ze aan die prijzen? Iemand enig idee?

Ik vraag me net als Patrick af of ze 2 prijzen pakken boven Frank en 2 onder of echt ook de goedkoopste laten zien. Anders is het toch enigszins misleidend te noemen en niet zo transparant..

Ricardo

Hoe komen ze aan die prijzen? Iemand enig idee?

Waarschijnlijk via affiliatie marketing.

Robin

@Ricardo, ze werken waarschijnlijk met een dynamic pricing tool of scrapen andere websites. Affiliate marketing zal het niet zijn.

Benjamin - Frank

– we laten in de test echt alle variaties zien, dus hoger, lager, etc etc. We zijn dus zeker niet “selectief transparant”
– prijzen scrapen we en ontvangen we van partners, niet via affiliate. Dat is wat anders.

Groet
Benjamin (van Frank)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond