Deel dit artikel
-

E-commercesector wil minder lucht in pakketten

Samen met webwinkels en toeleveranciers heeft branche-organisatie Thuiswinkel.org zich het doel gesteld om de lucht in pakketten met 10 procent te reduceren in 2022. Al eerder bepleitte de organisatie het weglaten van verzendverpakkingen, waar dat mogelijk is. Deze doelen zijn inmiddels vastgesteld in het Brancheverduurzamingsplan Verpakken 2019-2022.

Om producten zonder schade te kunnen bezorgen bij de consument, is verpakken veelal noodzakelijk. Lucht in verpakkingen zorgt voor een verhoogde CO2-uitstoot tijdens de distributie. Bij minder lucht in verpakkingen, worden de pakketten kleiner en kan er dus meer in één rit worden vervoerd, zo luidt de redenatie.

Webwinkels hebben de afgelopen jaren al veel lucht gereduceerd door machinaal inpakken en het terugdringen van verpakkingsmateriaal. Honderd procent verpakkingsdichtheid realiseren is niet haalbaar, schrijft Thuiswinkel.org. Artikelen komen voor in alle mogelijke vormen, waardoor het onvermijdelijk is dat er lucht in verpakkingen zit.

Eind 2018 voerde Partners for Innovation in opdracht van Thuiswinkel.org een steekproef uit, die een beeld geeft van de verpakkingsdichtheid in e-commerceverpakkingen. Webwinkels gebruiken verschillende verzendmethodes. De meest voorkomende is de kartonnen doos (75 procent), gevolgd door de kunststof zak (19 procent). De vullingsgraad van enveloppen en verzendzakken ligt veel hoger dan bij dozen, namelijk (bijna) 100 procent. Omdat een zak minder bescherming biedt, kunnen echter niet alle soorten producten hierin verzonden worden. Bij een kartonnen doos is de vullingsgraad gemiddeld 50 procent.

De kledingsector presteert beter dan gemiddeld met een vullingsgraad van dozen van gemiddeld 60 procent. Kleding is een zacht product en daardoor gemakkelijk te vormen naar de doos waarin het wordt verpakt. Elektronicaproducten zitten vaak in een doos en zijn vormvast, hier is dus geen spelingsruimte met betrekking tot de verzendverpakking. Al worden grotere elektronica producten wel weer vaker zonder verzenddoos verstuurd.

Kleine webwinkels kiezen vaker voor aanpasbare dozen. Elke verkleining van de pakketten werkt door in de rest van de keten, stelt Thuiswinkel.org.

Foto boven Shutterstock

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond