Deel dit artikel
-

EDAY: Digitale platformen in de flexbranche, succes gegarandeerd?

De markt voor vakantiebaantjes en kortdurende klussen is ontploft. Digitale platformen lijken perfect in te spelen op die ontwikkeling, omdat ze het voor organisaties en voor werkzoekenden heel eenvoudig maken elkaar te vinden. Het online platform YoungOnes, waar bedrijven tijdelijke klussen aanbieden aan flexwerkers, groeide in één jaar met ruim 1000 procent. Wat maakt digitale platformen zo’n doeltreffend middel in de flexbranche? Wout Withagen Freshheads en Pim Graafmans van YoungOnes geven tijdens EDAY antwoord op deze vragen.

Het bedrijf, in 2017 is ontstaan als tech-start-up uit het YoungCapital Fund, realiseerde in 2019 al een enorme groei.

“Nederland is bij uitstek een flexland,” legt Pim Graafmans van YoungOnes uit. “We richten ons op tijdelijke banen zonder contract. Kortom uurtje-factuurtje. Ik kom uit de uitzendsector en had al contact met bedrijven die tijdelijke werkers zonder contractverplichtingen willen. Die zeiden: dit is de oplossing.”

Bestaande recruitmentpartijen vonden deze markt lastig, zegt Graafmans. Uiteindelijk was het idee om ‘werk in je broekzak’ aan te bieden, een mobiele app waar werkgevers en werkzoekenden elkaar snel vinden, en elkaar ook kunnen beoordelen, waardoor sterke profielen kunnen ontstaan.

Voor de coronacrisis waren 35 procent van de klussen op het platform horeca- en evenement-gerelateerd. Tijdens de coronacrisis nam met name het aanbod in logistiek werk toe.

Vooral retail maakte in de coronatijd dankbaar gebruik van het platform. “Werkzoekenden werden vooral in het magazijn aan het werk gezet of losten de vracht, en de verkopers werden meer in hun kracht gezet, zodat ze meer konden verkopen.”

Het platform werkt ook samen met partijen die aanvullende diensten zoals verzekeringen en pensioenen kunnen aanbieden. “Je ziet steeds meer partijen die de flexmarkt willen bedienen, en zelfs per minuut willen verzekeren.”

Het bedrijf breidt momenteel uit naar het Verenigd Koninkrijk. Graafmans: “Best lastig nog, omdat heel veel zaken in dat land verschillen. Het was geen kwestie van de vertaler aanzetten.”

De presentatie Wat maakt digitale platformen doeltreffend in de flexbranche? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond