Deel dit artikel
-

EDAY: de ‘nieuwe’ consument is betrokken

Mede vanwege de impact van de corona-pandemie is het gedrag van de consument veranderd. Van de elf types die het onderzoek van Euromonitor heeft gedefinieerd, zijn er twee die eruit springen: The Self Care Enthusiast en The Empowered Activist. Clemmentijn Treinen, Commercial Director Microsoft Advertising, laat er op EDAY haar licht over schijnen.

Corona heeft ons aankoopgedrag enorm veranderd. Luxe shoppers verschoven van de ene op de andere dag hun aandacht van de fysieke winkel naar bijna volledig online. Een nieuw soort reiziger – de digitale nomade – ontstond toen werknemers uit hun kantoren werden bevrijd. Maar ook het activisme kreeg een nieuw gezicht toen mensen opkwamen voor burgerrechten en begonnen te stemmen met hun portemonnee.

Je zou het de bewuste consument kunnen noemen. De een focust bovengemiddeld op gezondheid, work-life balance en het gezin als het gaat om aankoopgedrag en merken, de ander vindt inclusiviteit, duurzaamheid en lokaal belangrijk.

Twee typen lijken van belang: The Self Care Enthusiast en The Empowered Activist. De Empowered Activist of krachtige activist is een consument koopt alleen van merken die aansluiten bij hun waarden. Die op zoek gaan naar bijvoorbeeld milieuvriendelijke, op minderheden gerichte merken. Deze shopper hecht enorm veel waarde aan authenticiteit.

Het is een groep die enorm veel onderzoek doet naar profielen van bedrijven, maar ze zijn tegelijk ook heel loyaal. “Ze doen er wat langer over om het product te vinden, maar zijn standvastig in hun keuze. Het is geen consument die voor de goedkoopste prijs gaat,” zegt Clemmentijn Treinen.

De Self-Care Enthusiast of zelfzorg enthousiasteling ontstond tijdens de eerste maanden van de pandemie. De onzekerheid en angst, gecombineerd met politieke en sociale onrust, creëerden stress en angst voor velen. Zij gingen zich verdiepen in zelfzorg. Ze zijn vaak op zoek naar nieuwe dieettips, fitnessideeën en manieren om werk, school, leven en vrijetijdsactiviteiten beter op elkaar af te stemmen.

Self-Care Enthusiasts zijn ook meesters in het schakelen tussen werk en leven gedurende de dag. Daarom verwachten ze snel informatie te krijgen en een naadloze digitale ervaring te hebben op meerdere apparaten.

De presentatie De grote verandering: hoe bereik je de ‘nieuwe’ consument online? kun je na registratie gratis bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond