Deel dit artikel
-

EDAY: OLIO wint Emerce Top 10 European Startups Award 2021

Het Britse OLIO is de nieuwe winnaar van de jaarlijks terugkerende Emerce Top 10 European Startups Award.

Terwijl voedselverspilling maar blijft toenemen en mensen zich steeds meer bewust worden van hun impact op het klimaat, zag OLIO het gebruik van zijn deelplatform voor voedsel en producten het afgelopen jaar vervijfvoudigen. De in Londen gevestigde start-up heeft een community based hyperlokaal realtime herdistributienetwerk gebouwd dat perfect gepositioneerd was voor de pandemie, toen mensen gedwongen werden om lokaal te leven en te communiceren. Gesteund door een Series B van 43 miljoen dollar verkent het groeibedrijf ook het delen en aanvragen van spullen. Volgens medeoprichter Tessa Clarke speelt OLIO erop in dat mensen nog steeds willen consumeren, maar ook de behoefte hebben om te kijken wat er al bestaat in hun lokale gemeenschap. En dat gratis en sneller dan een Amazon-bezorging in huis krijgen. “We zien onder andere in Latijns Amerika en Azië een enorme behoefte”, aldus Clarke.

Op de tweede plek staat snelgroeiende Hopin, het meeting platform dat tijdens de pandemie een oplossing bood die voor velen beter aansluit dan bestaande tools en inmiddels fysieke en online events combineert.

De top volledige 10 bestaat uit:

  1. OLIO (GB, 2015)
    Social sharing platform
  2. Hopin (GB, 2019)
    Online event platform
  3. Instabox (SWE, 2015)
    Shipping service
  4. Gorillas (DE, 2020)
    Grocery delivery
  5. The Fabricant (NL, 2018)
    Digital fashion
  6. Sensei (PT, 2017)
    Autonomous shopping
  7. Qover (BE, 2016)
    Insurtech
  8. TIER Mobility (DE, 2018)
    Mobility platform
  9. Leapwork (DEN, 2015)
    No code automation
  10. Tines (IRE, 2018)
    Cybersecurity automation

In een video-interview voor EDAY gaat Tessa Clarke in op OLIO’s grootste uitdagingen (en hoe ze aan te pakken), hoe te schalen en een bedrijf te bouwen dat lang meegaat. In deze video vertelt ook HEMA CMO Adriana Hoppenbrouwer hoe haar nieuwe onderneming The Fabricant een digitaal modehuis bouwt. Werken op het snijvlak van mode en technologie bij het fabriceren van digitale couture en mode-ervaringen betekent het verkennen van nieuw terrein. In het interview licht Hoppenbrouwer de groeistrategie van het bedrijf, haar kijk op de nieuwe markt en meer toe. Bekijk het hier.

De toplijst is samengesteld door de redactie van Emerce met input van VC’s, M&A-specialisten, bankiers en journalisten uit heel West-Europa. Criteria zijn: de start-up moet hun hoofdkantoor c.q. -activiteiten in Europa hebben, mogen maximaal 6 jaar oud zijn en moeten minimaal 2 miljoen euro omzet doen en/of 2 miljoen euro aan funding hebben opgehaald.

In het decemberbernummer van Emerce magazine (#187) staat een uitgebreid interview met OLIO’s Tessa Clarke en informatie over de top drie.

Foto: Annabel Staff

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond