Deel dit artikel
-

EDAY: het opkomende veld van FashionTech

Wat ontbreekt er aan mode? Microcontrollers, aldus de in Nederland gevestigde hightech modeontwerper en innovator Anouk Wipprecht. Zij werkt in het opkomende veld van FashionTech; een zeldzame combinatie van modeontwerp, engineering, wetenschap en experience design.

Ze heeft een indrukwekkend portfolio van met technologie verrijkte ontwerpen opgebouwd, waarbij mode en technologie op een ongewone manier samenkomen: ze creëert technologische couture, met systemen rond het lichaam die neigen naar kunstmatige intelligentie. Op EDAY toont zij haar creaties.

Opmerkelijk vooruitstrevend combineert Anouk de nieuwste inzichten uit wetenschap en technologie om mode te maken die meer is dan alleen uiterlijk vertoon. In de ontwerpen zijn sensoren ingebouwd die de ruimte rond de drager monitoren, terwijl lichaamsensoren stressniveaus meten als indicator van comfort of spanning. Haar op Intel-Edison gebaseerde Spider Dress is hiervan een mooi voorbeeld: sensoren en beweegbare armen op de jurk helpen om een duidelijkere grens van persoonlijke ruimte te creëren, in een gedurfde stijl. “Deze robotjurk valt aan wanneer je te dichtbij komt,” zegt ze. Op die manier faciliteert en vergroot ze de interacties die we hebben met onszelf en onze omgeving, op maat gemaakt. In plaats van handheld apparaten onderzoekt Wipprecht hoe we via onze garderobe op nieuwe manieren kunnen interfacen met de wereld om ons heen.

Samenwerkend met bedrijven als technologieconcern Intel, softwareproducent Autodesk, internetgiganten Google en Microsoft, automerk Audi, kristalfabrikant Swarovski en toonaangevende 3D-printing innovators, onderzoekt en ontwikkelt zij hoe onze toekomstige garderobe eruit zou kunnen zien naarmate we steeds meer technologie integreren in wat we dragen.

Zij werkt en reist tussen San Francisco, Los Angeles, Miami en Amsterdam.

EDAY vindt 2 oktober plaats in de Kromhouthal in Amsterdam Noord. Het volledige programma vind je hier. De Early Bird Tickets zijn helaas al uitverkocht, een regulier kaartje kost 695 euro.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond