‘Een op de vijf Nederlandse jongeren koopt via Instagram’

Een op de vijf Nederlandse jongeren koopt wel eens iets via Instagram. Het gaat daarbij vooral om impulsaankopen. Jonge mannen gaan daarin verder dan vrouwen, zo blijkt uit onderzoek van bezorgdienst Pakkie.

Met name jonge ouders lijken Instagram te vinden als koopkanaal: jonge ouders shoppen anderhalf keer zo vaak via Instagram dan kinderloze leeftijdsgenoten. Dat kan uiteraard te maken hebben met de vraag naar (en het aanbod) van kinderkleding en speelgoed.

Via Instagram worden vaak handgemaakte spullen van kleine webshops of tweedehands producten van particulieren verkocht. Opvallend is dat een op de drie jongeren in de Randstad wel eens iets via het sociale medium koopt. Daarmee lijkt Marktplaats nog meer concurrentie te krijgen, suggereert Pakkie.

Een op de acht jongeren verkoopt al tweedehands spullen via Instagram, onder meer omdat men de verkopers meer vertrouwt dan op Marktplaats.

Hoewel Instagram zich steeds meer profileert als een kanaal voor retailers, geeft twee op de drie Instagram-shoppers aan dat het kopen van producten via het sociale medium nog makkelijker zou moeten zijn. Vandaar dat Pakkie de verzending direct vanuit de Instagram-app regelt, zo laat de startup weten.

5 Reacties

Leuk! Maar gaat dit over alle Nederlandse jongeren, of alleen die op Instagram zitten? En wat zijn jongeren in dit context? Zou wel iets meer over het onderzoek willen weten 🙂

@martijn: ik heb geen idee over de context en ik val – in ieder geval niet in de traditionele zin van het woord – niet meer onder de doelgroep jongeren, maar ik merk wel dat ik het laatste jaar meer impuls aankopen heb gedaan via Instagram dan welk ander social media platform dan ook. Dat gaat van 20 EUR aankopen tot tassen op Kickstarter. Of het verstandig is laat ik in het midden maar op één of andere manier weten de advertenties van Instagram mij wel altijd te boeien. Sure N=1, maar toch.

Mooi, hoe meer concurrentie voor Marktplaats hoe beter. Een hol vol oplichters en bedrijvenadvertenties is het, ik doe daar nooit meer zaken op.

@Remco: Ik wil ook niet suggereren dat ik de onderzoeksresultaten onbetrouwbaar vind. Als Millennial zijnde merk ik ook zeker dat ik geprikkeld word door advertenties op Instagram. Ik ben echter wel benieuwd naar de schaalbaarheid van deze resultaten. 1 op 5 jongeren (20% dus) is een harde bevinding en ik zou graag horen hoe dit precies zit. Het is natuurlijk vrij makkelijk om cijfers te resultaten zo te framen dat het interessant wordt. Juist om N=1 uit te sluiten, of N=5 in dit geval ;).

(@Martijn, terugkomend op je comment van 29 mei):
Terechte vraag Martijn. Het onderzoek zelf is uitgevoerd door MWM2 (https://www.mwm2.nl/) onder 1000 Nederlanders, met een representatieve verdeling, o.a. qua demografie, woonplaats, etcetera.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug