Deel dit artikel
-

(DML!) Eenderde Google-keywords genereert AI Overviews

Nu al genereert in Nederland tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview, aldus Stijn Bergmans op grond van data van zijn werkgever, marketingbureau Follo.

Dat getal laat zien hoe groot de impact is van de nieuwe resultateninterface die Google half mei in Nederland dan toch invoerde.

Bergmans deelde zijn ervaringen gisteren tijdens Emerce’ Digital Marketing Live in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Voor een meer dan afgeladen zaal. Het thema SEO in AI houdt de gemoederen in de marketingwereld intens bezig. De zichtbaarheid van merken, winkels, uitgevers en leveranciers staat onder druk.

AI Overviews is een manier waarop Google zoekresultaten weergeeft. Het gaat hier om een pagina met zoekresultaten waar Google bovenaan de pagina eerst zelf een of enkele alinea’s schrijft met een antwoord op de zoekvraag. Pas daarna volgen de normale resultaten met een blauwe verwijslink. Het antwoord is dus eigenlijk al gegeven en klikken hoeft amper meer.

Tijdens een andere presentatie op DML kwantificeerde search- en contentexpert Chantal Smink dat. Als er een AI Overview beschikbaar is, wordt er zeventig procent minder geklikt naar websites.

Bergmans van Follo: “Als merk moet je in de Overviews van AI’s staan om überhaupt te worden overwogen door de consument. Focus je vanaf vandaag op AI Search. Dat is belangrijker dan op één ranken in de organische zoekresultaten.” Anders gezegd: SEO als marketingspecialisme zoals we dat nu kennen heeft zijn langste tijd gehad. Het vakgebied evolueert richting het actief optimaliseren voor alle plekken waar mensen zoeken, van zoekmachines tot AI-platformen tot de eigen website.

“Wat je vandaag als allereerste moet gaan doen, is je zichtbaarheid bepalen in AI-searches.” De twee grootste leveranciers hiervan zijn natuurlijk Google en ChatGPT. De kaarten op deze markt zijn zeker nog niet verdeeld.

Smink: “Verkeer uit Google naar je site is een uitstervend verschijnsel. Dat wordt alleen maar erger als Google in Nederland zijn AI Mode introduceert.” Dat is een geavanceerde versie van AI Overviews.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond