Deel dit artikel
-

Eerlijke boekingssite Moonback live

De eerlijke boekingssite Moonback is na een crowdfundingactie waarbij 2 miljoen euro werd opgehaald vandaag live gegaan.

Moonback is het antwoord op wat het noemt de ‘manipulatieve praktijken, het monopolistisch gedrag en het uitknijpen van reizigers en hotels door de bestaande platformen’.

Eerlijk een hotel boeken is volgens de oprichters in elk aspect van de boekingssite doorgevoerd. Dit staat haaks op wat bestaande platformen doen om mensen maar zo snel mogelijk te laten boeken en zo hun winst nog verder op te schroeven. ‘Nog maar 1 kamer over’ komt vast bekend voor.

Het meest zichtbare eerlijke onderdeel bij Moonback is de kaart met zoekresultaten met alle hotels. Dus geen resultatenlijst waarbij het voor de reiziger onduidelijk is waarom een hotel bovenaan staat. De hotels betalen allemaal dezelfde lage commissie bij een boeking via Moonback.

In mei 2020 ging Moonback van start onder de naam Beterboeken na een LinkedIn-bericht van oprichter Niels Meijssen. De kern: waarom staatssteun aanvragen als je vorig jaar nog miljarden hebt uitgekeerd aan aandeelhouders?

Op dit moment richt Moonback zich op citytrips in Europa waarbij Antwerpen de eerste stad is waar geboekt kan worden.

Voor de reiziger heeft Moonback een divers aanbod: van hotelketens als Lindner, Van der Valk en Crowne Plaza tot knusse boetiekhotels.

Binnenkort wordt de volgende stad bekendgemaakt.

Deel dit bericht

10 Reacties

remco

HI,

Ziet er leuk uit een kaart ipv van standard listing alleen de UX vind ik toch niet prettig werken om o.a volgende redenen:

– bezoeker moet een keuzen hebben listing, grid, kaart ect
– je wil niet de hele tijd op markers clicken de hotel info te zien
– mis verschillende tarieven per kamertypes
-ect

Wil niet zuur overkomen, maar dit idee is met veel bombarie geintroduceerd en dan vind ik het resultaat erg mager.

remco

Maarten van Moonback - Moonback

He Remco,

Ik zag je reactie, goed dat je even reageert.

Ik kan me goed vinden in je opmerkingen; sec via een kaart hotels vergelijken is inderdaad niet de meest snelle manier; wel de meest democratische. Toen we voor de keuze stonden tussen kaart, grid of lijst hebben we gekozen om een duidelijk statement te maken, en dus met de kaart alleen te beginnen. De komende periode zullen we actief op deze situatie dooritereren om de usability verder te verhogen.

Datzelfde geldt voor de manier waarop we kamer en kamertarieven presenteren.

Dus: watch this space 🙂

Groet, Maarten

Nico

Hoop geschreeuw op de sociale media en een enorm arrogant toontje.

Succes. Ben benieuwd wanneer het geld op is

Tobias

Site ziet er fantastisch uit. De gedachte achter dit platform spreekt natuurlijk enorm tot te verbeelding, ik wens ze alle succes! Over het ‘lijstjes’ verhaal; een lijstje is gewoon ‘een andere weergave’ van een groep met data. de kaart is neutraal en dient een eigen doel; het vergemakkelijkt het zoeken wanneer locatie in een stad belangrijk is. Lijstjes zouden prima kunnen, op alfabet gesorteerd, of op user reviews. allemaal valide zonder schimmig te worden. Ik vind het ‘dapper’ dat ze met enkel de kaart van start gaan. een een lijstweergave is zo’n vastgeroest ux patroon dat velen in 1e instantie niet zonder kunnen. gewoon doen! Zolang de basis gedachte achter dit platform nooit geschaad wordt kun je het weergeven hoe je wilt.

Geert

Als verhuurder van appartementen ben ik geen fan van booking. Alleen van alle platformen is het voor de verhuurder wel het meest transparante platform. Onderaan de streep is bk ook één van de goedkoopste opties in het ota wereldje. Is het duur? Ja, maar met slechts 3% verschil in commissie is het bereik van booking gigantisch.

Ik zat met smart te wachten op een goed alternatief en opende gister met veel verwachtingen de website wat uiteindelijk een deceptie is geworden. Met nog geen 10 hotels live gaan is echt een afknapper. Vooral gezien een wereld waar in iedereen een alternatief wil hebben en gezien de reacties op andere socials zou je mailbox vol moeten staan met hotels die staan te springen om een plekje op moonback.

Ik ben erg benieuwd waar jullie over drie maanden staan. Ik blijf het volgen.

Ron van den Berg

Goed zo Nico. Daar hebben we de echte Nederlander:. zuur, cynisch en elke kop die boven het maaiveld uitsteekt moet eraf. Chapeau!

remco

Het is geen cynisme, maar kritisch zijn. Een bedrijf dat 2 miljoen funding heeft opgehaald en veel media aandacht heeft gekregen verwacht je een beter resultaat.

De keuzes die worden gemaakt zullen een democratische basis hebben, maar ik denk dat de balans zoek is en mis commercie / conversie.

P van Roon

Alleen Antwerpen????????

Niets in Nederland????
tjonge jonge nou als jullie willen concurreren met boeking.com moeten jullie toch van betere huize komen.
De site is onoverzichtelijk per kamer bekijken gewoon vlutzooi sorry hoor dit is de laatste keer dat ik jullie bezoek.

johan

Als je van de daken schreeuwt het nieuwe initiatief te zijn t.o.v booking en dan dit oplevert is ronduit teleurstellend en jammer.

Veel gespin weinig wol.

Investeerders, ik zou actie ondernemen.

Jurgen van Vakantiedeals

Ik steun elk initiatief dat de concurrentie aanwakkert – veel succes! Maar om de grote boekingssites aan te pakken, vrees ik dat je wel een heel bijzondere meerwaarde moet kunnen bieden aan je bezoekers!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond