Deel dit artikel
-

Eerste AI-marketing medewerker betreedt Nederlandse arbeidsmarkt

De Nederlandse AI-startup Typetone heeft naar eigen zeggen de eerste digitale AI-marketingmedewerker gelanceerd. Ze heet Sarah en is ingesteld als content marketeer.

Sarah doet er ongeveer tien minuten over om een contentstrategie te bedenken voor de aankomende drie maanden. Vervolgens kan ze de contentstrategie ook zelf uitvoeren. Ze maakt teksten, zoekt hier afbeeldingen bij en kan de berichten vervolgens autonoom publiceren op kanalen, zoals sociale mediakanalen en nieuwsbrieven.

Wanneer een organisatie Sarah in dienst neemt, wordt allereerst alle kennis over deze organisatie ingeladen. In al haar teksten wordt hierdoor de schrijfstijl aangehouden die past bij de organisatie. Daarnaast wordt Sarah ook geïntegreerd met de voor haar relevante systemen. Tot slot wordt ze gekoppeld aan verschillende nieuwsbronnen waar nieuws uit wordt gefilterd dat van toepassing is op de betreffende organisatie.

Dit laatste zorgt ervoor dat Sarah in staat is om proactief nieuwe ideeën te delen met haar menselijke collega’s, bijvoorbeeld via Slack. Hier zit ook deels het grote verschil met reeds bestaande AI-systemen zoals chatbots en taalmodellen. Naast dat Sarah proactief is, kan zij ook zelfstandig taken voltooien, zoals berichten, die zij zelf heeft geschreven en ingepland, publiceren op sociale mediakanalen.

Typetone is in 2022 opgericht door Sjoerd de Kreij en Sam Baud. Ze helpen inmiddels meer dan 50.000 gebruikers. De focus van de startup ligt op het opzetten van een AI-uitzendbureau met enkel digitale medewerkers.

Deel dit bericht

2 Reacties

sjoerd

Een AI-uitzendbureau met digitale medewerkers? Met primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers? …. moet niet gekker worden

Marius

wat is de volgende job die op het spel staat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond