Deel dit artikel
-

Eerste ontslagronde bij RTL

Bij RTL Nederland komen 85 arbeidsplaatsen te vervallen als gevolg van de eerder gepresenteerde Fan Centric groeistrategie. Het aantal managementlagen is teruggebracht en er zijn afdelingen gecentraliseerd om expertise te bundelen.

Wel zijn er ten behoeve van de strategie nieuwe afdelingen geformeerd, met name op het vlak van data, marketing en technologie.

Het mediabedrijf laat de zendergerichte focus los, gaat meer voor zelfontwikkelde en -geproduceerde content en streeft naar ‘een hechte relatie en directe interactie’ met zijn publiek. Dat wordt de ‘fan centric strategie’ genoemd.

RTL waarschuwt dat verdere personele besparingen in de eerste helft van 2019 worden gerealiseerd. De ondernemingsraad heeft ingestemd met de plannen en er is met de vakbonden een sociaal plan overeengekomen.

‘De enorme groei die Videoland doormaakt, is een duidelijk bewijs dat we de goede keuzes maken,’ stelt directeur Sven Sauvé. ‘De herstructurering is (echter) nodig om ons nog wendbaarder te maken en meer focus aan te brengen in het hele bedrijf. Tegelijkertijd gaan we nog meer investeren in content, creativiteit, data en technologie.’

Matthias Scholten, de huidige Chief Content Officer, treedt terug uit de directie en gaat leiding geven aan de creative afdeling.

Lucien Brouwer, de zittende Chief Consumer Officer, neemt de rol van Matthias Scholten tot het einde van het jaar waar.

Naast de nieuwe organisatiestructuur is RTL van plan om de komende jaren tientallen miljoenen te investeren in content, data-analyse, technologie en marketing om de Fan Centric groeistrategie te realiseren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Kees

85 mensen eruit. Ja, dat duidt echt op groei.
‘Nog meer’ investeren in content en creativiteit. Daar heb je toch mensen voor nodig, zou je zeggen. Het zal uiteindelijk wel uitmonden in nog meer inhoudelijke armoe en herhalingen. Als het geld is uitgegeven aan data-analyse, technologie en marketing is er dan ook nog geld over voor creativiteit? Vroeger keek ik nog wel eens naar films op RTL, maar dat werden steeds vaker herhalingen. Ik ben dus geen Fan. Data-analyse, technologie en marketing ondersteunen alleen maar de reclame. Die zapte ik altijd consequent weg.

Pim

“de enorme groei die Videoland doormaakt”… lol, wat is ‘enorm’?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond