Deel dit artikel
-

Eerste verlies voor zoekmachine Baidu sinds beursgang

Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, heeft zijn eerste verlies sinds de beursgang in 2005 geïncasseerd. Het nettoverlies bedroeg 49 miljoen dollar, terwijl een jaar geleden nog een winst van 970 miljoen werd gemaakt.

De verliezen kwamen voor rekening van sterk gestegen kosten, een kleine 917 miljoen dollar, en investeringen in iQiyi, een soort Netflix. De R&D kosten vielen alleen al 26 procent hoger uit.

Baidu heeft in eigen land een marktaandeel van 67 procent, maar verliest terrein omdat er minder zoekadvertenties worden verkocht. Dat moet deels worden gecompenseerd door reclame tussen gepersonaliseerd nieuws op de tijdlijn van gebruikers. Die tijdlijn, vergelijkbaar met die van Facebook, werd enkele jaren terug in de app gelanceerd.

Baidu heeft 174 miljoen dagelijkse gebruikers voor zijn app, 28 procent meer dan een jaar terug.

De top van het bedrijf heeft al wel ingegrepen. Xiang Hailong, die als senior vice president verantwoordelijk was voor de zoekactiviteiten, is na 14 jaar aan de kant gezet. Of zoals het officieel heet ‘om persoonlijke redenen opgestapt’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond