Deel dit artikel
-

eFocus groeit 25 procent, opent in Eindhoven

Fullservice internetbureau eFocus uit Utrecht is in 2013 met een kwart gegroeid tot een omzet van veertien miljoen euro. Dit jaar wordt in Eindhoven het vierde filiaal geopend. Directeur Arnoud Martens denkt naar 200 à 250 man te zullen groeien.

De grootste groei realiseerde eFocus bij bestaande relaties. “We richten ons op digitale businesstransformatie bij onze klanten”, zegt Martens. Dat zijn niet zelden bedrijven met gevestigde structuren die nog aftasten wat hun optimale rol is in de digitale samenleving. Steeds vaker bedient het internetbureau deze klanten van zowel de technische middelen als de strategische en organisationele adviezen.

Afgelopen jaar werden de socialmedia-activiteiten van voormalig zusterbedrijf KREM overgenomen. Daarmee verwierf het bedrijf nieuwe communicatie-expertise.

Het jaar 2014 staat in het teken van het verankeren van de processen die zijn gericht op businesstransformatie (versus het implementeren van technische vernieuwing). “De groei komt dit jaar vooral uit dingen beter doen.”

Over twee maanden betrekt eFocus de voormalige lampenfabriek van Philips in Eindhoven. “We werken volgens het model van multidisciplinaire teams. Dat houdt in dat je met ongeveer maximaal vijftig man op een locatie zit. Dat is een overzichtelijke setting waarin ieder goed met elkaar kan samenwerken. In totaal hebben we nu zo’n honderdvijftig man in Utrecht, Amersfoort en Amsterdam. Bij het huidige groeitempo hebben we tegen 2016 zeker die vierde vestiging nodig.”

eFocus bedient steeds meer klanten in het zuiden van Nederland en vindt in de regio ook een goede arbeidsmarkt met goede opleidingen.

Het feit dat bureaus als Media Republic en LBi onderdeel zijn geworden van internationale netwerken is niet per se een bedreiging. De Nederlandse kantoren van deze netwerken krijgen werk uit het buitenland opgelegd en kunnen daarom niet altijd de lokale vraag beantwoorden. Martens (realistisch): “Maar zij hebben vanwege hun omgeving wel meer capaciteit.” En naast de reguliere internetbureaus melden ook steeds vaker partijen als Accenture, Cap Gemini, Deloitte, Cognisant, Tata en Wipro op de internetmarkt.

Internetbureaus moeten in de toekomst schaalgrootte hebben om nationale klanten goed te bedienen. “Schaal en diepe expertise moeten een zekere omvang hebben. Op een aantal onderdelen zoeken we nog verdieping, meer mensen. Ik denk dat we uiteindelijk moeten groeien tot tweehonderd à 250 man. We doen het nu gewoon hartstikke goed.”

Foto: Lennart Tange (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond