Deel dit artikel
-

‘Elf procent internetters betaalt voor nieuws’

Elf procent van de internetgebruikers trekt de portemonnee om online nieuws te consumeren. Dat is een derde meer dan vorig jaar. Een breed onderzoek laat zien dat hoe groter het scherm is, hoe eerder men geneigd is te betalen.

Voor de tweede keer deed de Oxford University een internationaal onderzoek onder elfduizend respondenten, dit keer in negen landen. Het complete rapport is gratis te downloaden (PDF).

Het blijkt dat er geen algemene conclusies mogelijk zijn over ‘de betalende nieuwsklant’. In het ene land gebruikt men liever een blogapp op een tablet, terwijl in een ander land de websites van nieuwszenders het populairst zijn. Niettemin zijn er enkele algemene trends.

Oudere nieuwsconsumenten aarzelen meer om te betalen voor online nieuws dan de leeftijdsgroep 25-34 jaar. Zij zijn er meer aan gewend om voor digitale producties te kunnen en moeten betalen.

Bovendien blijkt dat uitgevers er verstandig aan doen hun merk als dé nieuwsbron stevig overeind te houden. Merken zijn op de roerige nieuwsmarkt vaste waarden waar lezers graag en vaak naartoe komen. Hoe meer digitale toestellen ze hebben, hoe vaker op een dag ze een een nieuwstitel aanroepen om bij te lezen of kijken.

De onderzoekers zeggen in dit rapport niets over wat de optimale vorm is van een nieuwsuitgave om zijn lezers om geld te vragen.

Een aantal inzichten op een rij:

Foto: inju (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond