Derp

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2011

Vandaag is de zevende editie van de Emerce 100 verschenen. In deze speciale jaarlijkse uitgave staat hoe beslissers op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten rond e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.

Omdat Emerce  jaarlijks een zo goed mogelijk beeld wil schetsen van de markt, is dit keer niet alleen een imago-onderzoek gehouden (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction), maar zijn ook andere relevante data onderzocht zoals omzet en bedrijfsgrootte.

Evenals vorig jaar is de optelsom van de toplijsten weer groter dan 100. Om precies te zijn 239 vermeldingen. Een stijging vergeleken met de vorige editie, toen de teller op 185 eindigde. Een van de oorzaken is het groeiend aantal specialismen in de e-businessmarkt, wat vraagt om een meer uitgesplitste analyse en soms langere toplijsten dan voorheen.

Wie zich niet mocht terugvinden in een van de lijsten in deze Emerce 100, bedenk dan dat dit geen algeheel waardeoordeel is. Er is nu eenmaal een minimale respons, en dus bekendheid, nodig voor opname in de lijst.

Dit jaar is besloten om bedrijven niet te ranken van 1 tot 10, maar om het imago uit te drukken in een aantal sterren. De reden hiervoor is dat de onderlinge verschillen vaak te klein zijn om het ene bedrijf als beter te bestempelen dan het andere.

Het doel van het onderzoek is om de groep bedrijven te bepalen die het beste scoren in de verschillende segmenten. In totaal zijn er dit jaar 27 toplijsten, verdeeld over vier segmenten:

1-SOFTWARE EN IT-DIENSTVERLENING

 

CMS SOFTWARE

 

CMS open source

STERREN

Drupal

5,00

Joomla

5,00

Open IMS

5,00

Umbraco

5,00

Typo3

4,50

WebGUI

4,50

CMS commercial

STERREN

EPI Server

5,00

Alterian

4,50

GX Software

4,50

Hippo CMS

4,50

Microsoft Sharepoint

4,50

Sitecore

4,50

IBM Lotus Web Content Management

4,00

Smartsite

4,00

 

ICT DIENSTVERLENING & CONSULTANCY

STERREN

HP

5,00

Sogeti

5,00

Accenture

4,50

Atos Origin

4,50

Capgemini

4,50

Centric

4,50

Cisco Systems

4,50

Getronics

4,50

IBM

4,50

Imtech ICT

4,50

Logica

4,50

Microsoft

4,50

Ordina

4,50

Sun Microsystems

4,50

Unit4

4,50

BT

4,00

 

INTERNETSECURITY

STERREN

Check Point

5,00

Kaspersky Lab

5,00

BWise

4,50

Kahuna Network Solutions

4,50

McAfee

4,50

Pine

4,50

RSA Security

4,50

Safenet

4,50

Symantec

4,50

 

ISP & Hosting

STERREN

XS4ALL

5,00

KPN

4,50

Surfnet

4,50

Tele2

4,50

Alice

4,00

UPC

4,00

 

2-INTERNETBUREAUS

 

GROOT FULL SERVICE

STERREN

Macaw

5,0

Tam Tam

5,0

Conclusion

4,5

eFocus

4,5

ISM eCompany

4,5

LBI Lost Boys

4,5

Mirabeau

4,5

Ordina Internet Solutions

4,5

Unit4 Internet Solutions

4,5

MIDDELGROOT FULL SERVICE

STERREN

Evident Interactive

5,0

Indivirtual

5,0

Info.nl

5,0

IPROFS

5,0

Mangrove

5,0

Rhinofly

5,0

Colours

4,5

De Nieuwe Zaak

4,5

Fabrique

4,5

Freshheads

4,5

Strawberries

4,5

the valley

4,5

KLEIN FULL SERVICE

STERREN

CASEbuilders

5,0

I-Company

5,0

Zicht Online

5,0

CSolutions

4,5

ICATT Interactive Media

4,5

ICIT Solutions

4,5

Webarchitects

4,5

about:blank

4,0

ONLINE CAMPAGNE

STERREN

!Achtung

5,0

Icemedia

5,0

Lemz

5,0

Tribal DDB Amsterdam

5,0

Woedend!

5,0

.Bone

4,5

Bookmark

4,5

Clockwork

4,5

IJsfontein Interactive Media

4,5

LaComunidad

4,5

MediaMonks

4,5

Media Republic

4,5

Oberon Interactive

4,5

Online Marketing Group (OMG)

4,5

Qi Ideas

4,5

Tribal Internet Marketing

4,5

Yourzine

4,5

Emakina

4,0

SPECIALISTEN

STERREN

Entopic

5,5

valsplat – usability onderzoek

5,5

72 dpi

4,5

e-Office

4,5

 

UITGELICHT
Bureaus naar omzet & imago*
1. Mirabeau
2. LBI Lost Boys
3. Tam Tam
4. eFocus
5. Fabrique
6. Indivirtual
7. IPROFS
8. the valley
9. Evident Interactive
10. Colours

*Deze top 10 is samengesteld aan de hand van een
gewogen ranking op basis van omzet en imago.
Bureaus die geen omzet hebben gepubliceerd aan
Emerce of niet bekend zijn bij Graydon,
zijn niet meegenomen in deze ranking.

3-ONLINE ADVERTISING & MARKETING

 

AFFILIATE & LEADS

STERREN

AdLantic Online Advertising

4,50

Daisycon

4,50

M4N

4,50

OMG/Netdirect

4,50

Scoot Media

4,50

Testnet online advertising

4,50

TradeDoubler

4,50

Yonego

4,50

Zanox

4,50

Affilinet

4,00

Tradetracker

4,00

 

E-MAILMARKETING
 
E-mail list broker & dataleverancier

STERREN

Mail Pepper

4,50

OMG/Mailmedia

4,50

Schober Information Group

4,50

Tapps

4,50

E2MA Consumer Profiling

4,00

E-mail service provider

STERREN

Blinker

5,00

Selligent

5,00

Copernica

4,50

DM Interface

4,50

Emailvision

4,50

E-Mark Solutions

4,50

E-Village

4,50

Experian CheetahMail

4,50

MeasureMail

4,50

Tripolis Solutions

4,50

Web Power

4,00

E-mailmarketing bureau

STERREN

RapidSugar

5,00

Veritate

4,50

Yourzine

4,50

 

MEDIABUREAUS

STERREN

Carat

5,00

Mediaxplain*

5,00

Stroom Mediacommunicatie

5,00

SVBmedia

5,00

Zigt

5,00

Aegis Media Nederland

4,50

Blue Mango Interactive

4,50

BrandConnection

4,50

Digilogue

4,50

GroupM

4,50

Initiative

4,50

Kobalt

4,50

M2Media & More

4,50

Mediacom

4,50

MindShare

4,50

OMD Nederland

4,50

Universal Media

4,50

ZenithOptimedia

4,50

De Media Maatschap

4,00

Starcom

4,00

 

Media-exploitanten

STERREN

eBay/Marktplaats

5,00

FD Mediagroep

5,00

VNU Media

5,00

Wegener NieuwsMedia

5,00

Hyves

4,50

Sanoma Media

4,50

Telegraaf Media Groep

4,50

WebAds Interactive Advertising

4,50

De Telefoongids

4,00

RTL Nederland

4,00

 

Mobile marketing

STERREN

CM

5,00

Service2Media

5,00

IceMobile

4,50

Mobile Generation

4,50

Buongiorno Digital

4,00

i-wood

4,00

 

Search marketing bureaus

STERREN

SearchResult

5,00

iProspect

4,50

Maxlead

4,50

Netsociety

4,50

Onetomarket

4,50

OrangeValley Consultancy

4,50

Traffic4u

4,50

ClearSense

4,00

Proseo

4,00

Search Kings

4,00

Traffic Builders

4,00

Tribal Internet Marketing

4,00

Yonego

4,00

 

Sitestatistics

STERREN

Netprofiler

5,00

Online Dialogue

5,00

Adversitement

4,50

ClickValue

4,50

Conversion Company

4,50

Netsociety

4,50

OrangeValley

4,50

Traffic4U

4,50

 

4-OVERIG

 

MARKETING & BUSINESS CONSULTANCY
   
Business consultants

STERREN

Booz & Company

5,00

Berenschot

4,50

Boer & Croon

4,50

Boston Consulting Group (BCG)

4,50

McKinsey

4,50

Accountants

STERREN

Deloitte

4,50

Ernst & Young

4,50

KPMG

4,50

PriceWaterhouseCoopers

4,50

Marketing consultants

STERREN

VODW

4,50

Paul Postma Marketing Consultancy

4,00

 

Opleidingen & trainingen

STERREN

DNV-CIBIT

5,50

LECTRIC

5,50

Boertien & Partners advies

5,00

GITP

5,00

Nyenrode

5,00

Schouten & Nelissen

5,00

Beeckestijn Business School

4,50

Lemniscaat

4,50

LOI

4,50

NCI

4,50

NCOI

4,50

SRM

4,50

TiasNimbas Business School

4,50

 

Payment systemen

STERREN

iDEAL

5,50

Adyen

5,00

Buckaroo Online Payment Services

5,00

Docdata Payments

5,00

MultisafePay

5,00

Ogone

5,00

PayPal

5,00

Bibit Global Payment Services

4,50

Global Collect

4,50

Innopay

4,50

Multipay

4,50

PaySquare

4,00

 

TELECOM

STERREN

Nokia

5,00

Siemens

5,00

Skype

5,00

AT&T

4,50

BT

4,50

Hi

4,50

KPN

4,50

T-Mobile

4,50

Tele2

4,50

Telfort

4,50

Vodafone

4,50

Ziggo

4,50

Alcatel Lucent

4,00

BEN

4,00

UPC

3,50

 

VERZENDER

STERREN

DHL Global Mail

4,50

Postnl

4,50

Sandd

4,50

TNT

4,50

Selektvracht

4,00

52 Reacties

Wat vreemd dat WordPress niet in het lijstje van open source CMS-en staat. En dat Joomla! 5 punten krijgt (kleine community en steeds minder populair bij ontwikkelaars)

Is niet vreemd. Is gewoon belachelijk. WordPress heeft wereldwijd de grootste community. Is te gebruiken door internetleken en geschikt voor developers.

En dat een systeem als Joomla 5 sterren krijgt geeft misschien nog meer aan hoe Emerce de plank volledig mis slaat.

Shame on you!

LOL ;-). Exact. Ik ben ook te aardig 😉

Ik zie dat wij onder affiliates staan. Ik dacht dat wij iets met retargeting en display deden, maar ik zal onze brochures er nog eens op nalezen 😉

Deze lijst nodigt weer uit tot een hoop commentaar in ieder geval 😀

Leuk ieder jaar weer die lijst! En dat meen ik echt. Maar we weten allemaal dat het nauwelijks iets zegt. Wel goed dat dit jaar de methodiek is aangepast (maar dan nog).
Wel vreemd vind ik dat er business consultant bureaus ertussen staan. Was dit vorig jaar ook al? Tuurlijk zijn er raakvlakken maar toch..

Leuke lijst!. Misschien een leuke toevoeging voor de volgende keer: het beste e-commerceplatform en ranking van blogs en e-magazines rondom e-business.

Misschien ook wel interessant om een lijst te hebben volgend jaar voor Job Sites / Social Media, die toch de kandidaten voor dit soort bedrijven aanbrengt. De mediakantoren hebben jullie al. Nu de rest.

Op vele fronten een vreemde lijst. Mobile marketing is ook lastig te onderbouwen. CM is een SMS bulk company, Ice mobile en Service2media zijn grote app bouwers.
En wat er gezegd wordt, waar is wordpress??? die zou absoluut op 1 moeten staan.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is dus echt een flut lijst. Ik zou bijna denken dat emerce is omgekocht.

Leuk! Ik zie een hoop bekenden terug; Umbraco (tof!) en Mirabeau (leuke klant) bijvoorbeeld. Dat wordpress er niet in staat verbaast me wel en niet tegelijk; wordpress is “aardig” voor de gebruiker maar een draak voor de ontwikkelaar.

@Floor & Fabian

Ik ben er in gedoken. Heel vreemd, maar WordPress is niet meegenomen in de opensource CMS-lijst. Dat is natuurlijk niet te vergeven, Emerce draait er zelf nota bene op. Staat er volgend jaar uiteraard in.

Joomla is misschien steeds minder de keuze van ontwikkelaars, maar scoort nog steeds goed in de beoordeling én heeft een grote naamsbekendheid. De een na grootste n na Sharepoint (van alle CMS-en, zowel commercial als non commercial).

Gelukkig kiezen organisaties hun CMS niet alleen op naamsbekendheid. Want tussen Joomla! en Sharepoint zit natuurlijk een wereld van verschil (opzet, doel, functionaliteiten, schaalbaarheid, et cetera, et cetera).

@Ayoub

Verklaar je nader. Dit is een onderzoek met 2.625 respondenten, allen professionals in IT, e-business & marketing. Waarom is de uitkomst ‘flut’?

@George

Kun je je kritiek rond mobile marketing uitleggen? App’s en sms is goed te verdedigen als onderdeel van mobile marketing leveranciers? Of zie je dat anders?

@Mark

De business consultants staan er in vanuit de optiek dat zij steeds meer e-strategie in hun consultancy (moeten) voeren. Ze moeten dan ook beoordeeld worden op hun prestaties op dat vlak, niet als algemene business consultant.

@Gijs: Er staan wel enkele fouten in.Adversitement verkoopt statistiekenpakket Sitecatalyst van Adobe. Netprofiler levert advies voor de implementatie hiervan. Die horen niet bij elkaar in de lijst te staan!

Interessante lijst alleen een beetje jammer dat WordPress is vergeten, kan me ook niet voor stellen dat developers nog steeds Joomla “willen” gebruiken. WordPress en Drupal zijn tegenwoordig veruit de beste.

Hee wat jammer dat er geen streaming categorie meer is!

We staan onder de categorie Affiliates en Leads met z’n negenen op de eerste plaats. Allemaal gefeliciteerd. Adlantic uiteraard ook 😉

Wederom een interssante lijst. Sta je erin dan ben je blij (zoals wij), sta je er niet in dan ga je uiteraard op zoek naar redenen waarom niet.
Ik kan me ook goed voorstellen dat er wat commentaar is op de indeling en dat er vraagtekens zijn als een rubriek of partij is vergeten. En op zich is dat vrij eenvoudig te verhelpen. Emerce en dus ook Gijs heeft ‘goud’ in zijn handen gezien de impact van de lijst. Partijen die erin staan en klanten doen er wel degelijk iets mee.
Wil Emerce een nog breder gedragen lijst, dan is het een idee om met partijen in het veld eerst te komen tot een duidelijke rubricering. Deze lijst zou bijvoorbeeld tegen de zomer klaar moeten zijn. Vervolgens nodigt Emerce alle partijen uit zich zelf uit te spreken in welke rubriek ze willen worden genomineerd. Dan kan het stemmen beginnen en zal er nog meer duidelijkheid zijn. En dua zullen E-commerce en Social Media als rubriek nog nadrukkelijker aan bod komen ; )

@Jan-Hein Houten
Dat is een prima idee en dit lijkt me het platform. Ik stel voor dat iedereen suggesties kan doen voor rubricering. Stuur deze aan gijs@emerce.nl of post ze hier als commentaar. Het mag een suggestie voor een nieuwe rubriek zijn, of een compleet nieuwe revisie. Let wel – het onderzoek is al complex genoeg met 19 rubrieken! Het is een hele prestatie dat we zoveel respons hebben per indivueel bedrijf. Een Forrester of Gartner komen niet eens in de buurt in aantallen respons.

Misschien moeten we subrubrieken waarin het bedrijf thuishoort in de tabel opnemen, ter verduidelijking van de dienstverlening. Maar de clustering van partijen wel binnen de hoofdrubrieken zo houden. Een rubriek moet uiteraard serieus zijn en een duidelijk en groter segment van leveranciers of dienstverlening aanduiden. We krijgen weleens verzoeken om rubrieken op te nemen die zó gespecialiseerd zijn dat er 1 á 2 bedrijven in passen. ‘Social media’ is b.v. weer te breed – wat is de dienstverlening? Cruciaal is hoe opdrachtgevers/klanten ernaar kijken.

Over het vergeten WordPress (tot nu toe enige die we hebben kunnen ontdekken) het volgende. Wij hebben alle respondenten de kans gegeven om aan te merken indien een partij niet in de lijst stond. Geen enkele persoon heeft toen WordPress opgemerkt. Dat ontslaat ons natuurlijk niet ervan om zo’n belangrijk CMS over het hoofd te zien (nogmaals – Emerce draait zelf op WordPress, als vele van onze event-sites), maar opvallend is dat de vraag in de survey om aan te vullen waar nodig blijkbaar niet werkt.

Dus tot slot:
– we horen graag aanvulling of wijzigingen in de rubricering
– we horen graag van omissies, alhoewel veel bedrijven die je niet in de lijst ziet opgenomen zullen zijn, maar niet voldoende n halen
– we zullen voor het volgende jaar de longlist hier posten

@Gerard
We hebben deze in één lijst staan omdat het anders erg versnipperd wordt. Hoe had jij het gedaan? In welke rubriek passen ze dan?

Echt bizar dat e-commerce niet is opgenomen, daarom naar mijn idee is deze lijst totaal niet serieus te nemen.

@Aldo het is een imago onderzoek over leveranciers. Ecommerce is een categorie aan de zogenoemde “adverteerders” kant, niet aan de leveranciers kant. Software en ontwerp en ontwikkel bureaus zijn opgenomen zover ik snel zie. Die leveren allemaal Ecommerce diensten.

Als ondernemer ben ik blij dat er dit jaar hernieuwd gekeken is naar bedrijven die potentieel in aanmerkingen komen voor de lijst. In de voorselectie zijn vast nog wel wat fouten gemaakt (WordPress…), maar voor de grotere diensten en product afnemers staan hier mooie opsommingen.

@Gijs de categorie indeling moet wat mij betreft ook wat in de revisie. Voor Online Dialogue is sitestatistics een belangrijk onderdeel van de totaaldienst die we leveren, maar we zijn toch vooral business consultants en (online) optimalisatie experts. Als ik echter kijk naar de lijst business consultants zijn dat weer heel andere bedrijven dan wie wij zijn…

Zet mij maar in een werkgroep die in de zomer gaat meedenken over een logische categorie indeling. Met behoud van het aantal van 20 moet je na herontwerp toch een heel eind kunnen komen?

@Gijs, ik sluit me aan bij Ton en denk met alle plezier eens mee over de indeling.

@Gijs: De categorieën dienen logischer opgebouwd te worden, zoals Ton terecht aangeeft. Je zou bijvoorbeeld categorie online business consultants kunnen toevoegen. Daar kun je Adversitement in plaatsen.

Daarnaast hoort Orangevalley meer thuis bij sitestatistics dan onder search bureaus.

@Gijs Zoals je weet kan ik alleen voor de categorieën ‘CMS’ en ‘Fullservice internetbureaus’ (mooie vermelding dit jaar voor ICIT) spreken. Voor deze categorieën zou het wellicht een idee zijn om de Entopic CMS gids en de PIBN bureaus als basis te laten dienen voor de longlist. Uiteraard uitgebreid met logische andere systemen/bedrijven die hier niet zijn vermeld/lid van zijn. Ik ga er vanuit dat er in de andere categorieën soortgelijke mogelijkheden zijn om een reële longlist op te stellen.

idd erg vreemd dat WordPress niet in het lijstje staat. Wellicht een reactie?

oeps reacties is al wel gekomen zie ik

We kunnen ook met spanning kijken hoe de uitslag wordt dit jaar op Customer Talk.
Vorig jaar stonden deze partijen erop http://www.customertalk.nl/nieuws/id4696-customer-talk-top-10-sitecore-behoudt-koppositie-mirabeau-herpakt-zich.html
WCM en internetbureau’s beoordelen elkaar.

Sharepoint = CMS? Misschien als je er een produkt overheen installeert.

WordPress is inderdaad grootste CMS en misschien ook wel het beste (zowel open source ??? (= gratis) als commercial (=betaalde dienst).

Eigenlijk een goedkoop flut onderzoek dit (was ook wel te verwachten met allemaal de zelfde eindcijfertjes). Beetje afgeragd dus. Ach ja, journalistiek…

@Aldo

Wat is ‘ecommerce’ dan voor een categorie leveranciers? Dat bestaat toch uit payment, analytics, webbouw, cms enz? Als ecommerce een categorie moet worden, dan ook media, of dienstverlening. Dat is meer type activiteit online ipv type leverancier.

@Dork

Nou, goedkoop is het zeker niet! Ik denk dat het grootste punt is dat we trachten deze wereld in 19 segmenten te vatten. De eindcijfers zijn inderdaad veel hetzelfde, maar de beoordelingen van de bekendere leveranciers verschillen dan ook werkelijk niet heel veel / significant. Dat is nu in ieder geval zichtbaar.

In de categorie CMS (Open Source en Commercieel) ontbreekt Liferay. Deze Portal met uitgebreide functionaliteit waaronder CMS is in een open source = community en in een commerciele = enterprise versie verkrijgbaar.

@Ruud

We zullen ernaar kijken..

Tjah, WordPress zit een beetje op het randje van CMS dan wel Weblog Software, maar als je WordPress niet als CMS ziet, dan zou je Sharepoint ook niet als een CMS moeten beoordelen. Daarnaast vind ik vreemd dat Hippo CMS bij Commercieel staat, terwijl dit gewoon een open source CMS is. Welliswaar commericieel ondersteunt, maar dat is Umbraco bijvoorbeeld ook (wanneer je de pro versie neemt.)

Uberhaupt de scheiding van Open Source en Commercial, doet weer het foutieve beeld naar voren komen, dat Open Source niet commercieel kan zijn.

“Er ontbreekt een voor mij belangrijke categorie/product/conclusie aan het onderzoek, ergo het onderzoek is volstrekt waardeloos”. Ik snap deze redenering van de Aldo’s en de Ayoub’s c.s. niet. Iets is toch niet 100% waardeloos zodra het niet 100% volmaakt meer is? Misschien zijn het junior developers. Die hebben wel vaker last van binair fanatisme.

@gerard, Beste Gerard, Leuk dat je OrangeValley noemt als een vooraanstaande Site statistics bureau. Dank daarvoor. Als Searchbureau ontvangen we regelmatig een “taart” van onze opdrachtgevers als we ze bijvoorbeeld in SEO op 1 hebben gebracht op een competatieve term zoals “autoverzekering”. Ik nodig je van harte uit om eens naar search marketing thursday te komen vanuit het IAB. Daar kan je je een goed beeld vormen van de bureaus die op dit moment zeer professioneel bezig zijn met search marketing. Je kunt daar meteen je vakkennis en netwerk verder vergroten. Overigens staat op onze site het voor IAB uitgevoerde marktonderzoek naar de search markt in Nederland. Dat geeft ook een goed beeld.

Misschien ook een idee om het op een duidelijke manier vorm te geven.Nu blijf je maar naar beneden scrollen. (@M.Dijkstra) Ik had hierdoor bijvoorbeeld helemaal niet gezien dat er bij Affiliates en Leads 9 partijen op de eerste plaats staan.

Deze lijst is net zo valide als de Quote 500. Het is alleen geen top 100, zoals de naam doet vermoeden. Het is een verzameling met bekende namen uit de e-business, onderverdeeld in nauwelijks te definiëren categorieën. Per categorie staat vaak de helft van alle deelnemers op nummer 1.

Goeie linkbait, dat wel. Verder is deze lijst voor niemand concreet iets waard.

Altijd leuk om deze lijst te bekijken! Het is af en toe appels met peren vergelijken. En volledig ben je nooit. Maar als je bedrijf in de top 5 staat levert dat op z’n minst een leuk PR momentje op.

Er ontbreken gerenommeerde namen en daarmee diskwalificeert deze uitkomst zich sowieso voor mij. Helaas bestaan er voor dit soort onderzoeken nog steeds geen (inter)nationaal geaccepteerde standaards of normen. Alleen organisaties die als eerste eindigen geven er ruchtbaarheid aan, de rest attendeert hun klanten niet op het gegeven dat volgens dit onderzoek de concurrent beter scoort. Die attenderen hun klanten op de onderzoeken waar zij (toevallig?) als eerste eindigen. Beter is om als organisatie zelf proactief aan het verbeteren van de klanttevredenheid of klantwaarde te werken.

@Jetse

Er ontbreken namen doordat in het onderzoek zij een te lage n haalden om te mogen noemen. Je kunt stellen dat zij een bekendheid hebben bij ‘insiders’ maar te weinig bekendheid hebben bij het algemene business-publiek, wat in dit onderzoek ook bevraagd is. De vraag is natuurlijk of het ontbreken van die namen de uitkomsten van de partijen die wél die n halen ‘diskwalificeert’. De lijst is geen ranglijst meer, maar een groep bedrijven met een minimale bekendheid en waardering. Met uiteraard als doel om een lijst te produceren die informatief is voor het opbouwen van een shortlist en indien men ‘bekend en gewaardeerd’ daarbij belangrijk vind.
Verder is het natuurlijk niet ‘toevallig’ dat deze bedrijven in de lijst staan. Dit onderzoek is het grootste in zijn soort, met de meeste respondenten.

Noem anders namen, dan kunnen we opzoeken of dit inderdaad te lage n was.

Gijs Vroom
EMERCE

Wat is de exacte definitie van de sterren? Wat maakt het verschil tussen bijvoorbeeld 4,00 – 4,50 en 4,50 – 5,00?

@Elke

De respondenten konden op een 7 puntsschaal beoordelen, waarbij 7 uitzonderlijk goed is, en 1 zeer slecht.

De punten zijn een afgerond gemiddeld behaald puntenaantal.

Opvallend is dat er geen bedrijven zijn die boven de 6 scoren..

Interessante lijst, commentaar begrijpelijk maar opbouwende kritiek hebben ze meer aan. Volgend jaar is de lijst vast weer een stuk verbeterd, succes!

Misschien een idee om de stijging/daling tov vorig jaar ook op te nemen? Op die manier is goed te zien wie de nieuwe sterren aan het firmament zijn.

@Hicham

Goed punt!

Raar dat er geen ondernemingen worden genoemd die webshops exploiteren…

Daarnaast geen app en game ontwikkelaars…

@Thomas

App ontwikkelaars staan onder mobile. De twee bekendste zijn Icemobile en Sharewire. De overige app-ontwikkelaars op de longlist hadden een te lage n om genoemd te mogen worden.

Exploitatie van webshops valt buiten de scope van deze lijst. Het gaat om toeleverancier in ebusiness, dus de bedrijven die aan hen diensten verlenen, producten verkopen.

Game-ontwikkelaars zitten tevens niet in scope. De vraag is of dit een hele grote categorie is en of er serieus geld in omgaat. Ik bedoel dan niet de entertainment-games, maar games voor b.v. marketingdoeleinden of educatie.

Volgens jaar staan wij er ook in… onder het kopje beeldbewerking / optimaliseren van productfoto’s

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug