Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2014
Vandaag is de negende editie van de Emerce 100 verschenen. In deze speciale jaarlijkse uitgave staat hoe beslissers op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten rond e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.
Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction) verrijkt met andere relevante marktdata.
Het imago-onderzoek is gedaan op een 10-punts schaal. De uitslag van het imago-onderzoek is gerapporteerd in honderdsten en wordt als volgt afgerond naar sterren: uitkomsten onder ,25 zijn afgerond naar beneden. Uitkomsten vanaf ,25 tot ,74 zijn afgerond op een halve ster. En uitkomsten vanaf ,75 zijn afgerond op een hele ster naar boven. (Zie hier de verantwoording vanuit Motivaction en Emerce.)
Mocht u zichzelf overigens niet terugvinden in een van de lijsten, bedenk dan dat dit allereerst geen algeheel waardeoordeel over uw bedrijf(prestaties) is; er is nu eenmaal een minimale respons per bedrijf – en dus bekendheid – nodig voor opname in de lijst. U moet zich uiteraard wel zorgen maken indien het oordeel van de lezers over uw bedrijf te laag is geweest om in de lijst te worden opgenomen.
De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts honderd bedrijven. Dit jaar staat de teller op 220 vermeldingen, verdeeld over 27 toplijsten binnen vier segmenten:
1. Software en IT-dienstverlening
Van de zes aanbieders behalen EPiServer en Hippo allebei 7 sterren. Eerstgenoemde houdt daarmee zijn hoge notering vast. Hippo weet zich dankzij een goede waardering voor flexibiliteit te verbeteren. De prijs-kwaliteit wordt bij GX Software minder hoog aangeslagen, waardoor de score uitkomt op 5,5 sterren.
Zette WordPress zich vorig jaar vers in het rijtje van de beste drie, dit jaar stijgt het bedrijf daar bovenuit door een halve ster meer te halen dan de andere twee topscoorders, Drupal en Umbraco. Deze hebben nu beide 7 sterren, evenals TYPO3 (vorig jaar nog met een gemiddelde score). WordPress krijgt prima rapportcijfers voor alle criteria. Umbraco doet het vooral goed op betrouwbaarheid, terwijl TYPO3 weer beter scoort op kennis/knowhow en prijs-kwaliteit.
Een iets kortere lijst dan vorig jaar. De enige die hier 7 sterren behaalt,is BWise, vooral veroorzaakt door positieve beoordelingen op betrouwbaarheid en kennis/know-how. TRUSTe is de enige nieuwkomer en heeft 6,5 sterren. Kaspersky Lab sluit het lijstje met 6 sterren.
In 2014 is de onderverdeling gemaakt in IT-software en -hardware, en System integrator en consultancy. Bij de eerste categorie gaat het gelijk op en behalen alle bedrijven 6,5 sterren; Oracle, Microsoft en Cisco Systems kregen vorig jaar ook al hoge waarderingen. Microsoft doet het iets beter dan de andere IT-bedrijven op het gebied van kennis/know-how, maar wordt als minder flexibel ervaren.
In de tweede groep krijgen Sogeti en IBM zelfs 7 sterren. De scores van Sogeti zijn gelijkmatig verdeeld over kennis/know-how, prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en flexibiliteit. IBM is opnieuw beter gewaardeerd voor kennis/know-how en betrouwbaarheid, maar minder op de andere twee onderdelen.
Bij ISP & hosting werd eerder onderscheid gemaakt tussen Datacenter, Hosting, ISP en Divers. Allemaal kleine categorieën die nu één groep vormen. Vanwege hun geïntegreerde dienstverlening zijn hierin nu ook de telecomaanbieders terug te vinden. XS4ALL doet het onverminderd goed met 7,5 sterren, met name dankzij de waardering voor kennis/know-how en betrouwbaarheid. Vodafone is nieuw in dit overzicht, net als Ziggo, T-Mobile en Telfort. Leaseweb is het meest flexibel, terwijl Ziggo en KPN juist punten laten liggen op dit onderdeel.
2. Internetbureaus
Er zijn drie bedrijven die vorig jaar niet voorkwamen in dit overzicht van grote internetbureaus: Emakina, Lukkien en Osudio. Emakina heeft dankzij goede beoordelingen op betrouwbaarheid ook direct de beste papieren: 7,5 sterren. Lukkien staat nu bij de fullservice bureaus en komt van de categorie Online campagne, en is daarom niet helemaal nieuw. Net als Osudio: de nieuwe naam voor Strawberries – vorig jaar bij de middelgrote bureaus – dat is samengegaan met Softlution. Verder in de lijst dezelfde spelers als vorig jaar, in vrijwel dezelfde verdeling. Alleen eFocus is verschoven van een gemiddelde naar een hoge score.
Topscoorder bij de middelgrote bureaus is freshheads: 7,5 sterren. Daarna komen the valley, iPROFS en nieuwkomer Magneds. De overige bedrijven hebben allemaal hun positie weten vast te houden, meestal met 6,5 sterren. Van the valley en Kega wordt de kennis/know-how erg op prijs gesteld, bij Magneds is dat flexibiliteit.
De kleine internetbureaus scoren lekker met 7 en 6,5 sterren. Zicht Online doet het goed op zowel betrouwbaarheid als flexibiliteit, about:blank krijgt vooral positieve beoordelingen voor flexibiliteit.
Energize moet dit keer genoegen met een positie onderaan de lijst, terwijl het vorig jaar de lijst nog aanvoerde. Ook Media Republic is gedaald. Bone en NR6 hebben hun middelmatige scores van vorig jaar enorm verbeterd en worden beloond met maar liefst 7,5 sterren. Zeven bedrijven zijn verdwenen tegen één nieuwe naam, Pickle Factory, die met 7 sterren de lijst
binnenstormt.
De beste in de categorie Specialisten blijft valsplat: 7,5 sterren, waarbij de waardering voor de kennis/know-how vooral opvalt. De overige vier uit het overzicht van vorig jaar zijn vervangen door ClickQ, MediaMonks en MediaCT. MediaMonks komt van de categorie Online campagne, maar is als creative digital productiebedrijf nu als ‘specialist’ aangemerkt.
Mobile agencies is nu echt een aparte categorie binnen (internet)bureaus en komt in plaats van de categorie Mobile marketing & dienstverlening. Isobar is daardoor nieuw in deze lijst, net als Tam Tam Mobile. De drie toppers in het overzicht (Isobar, mobtzu en
Service2Media) behalen 7 sterren. Eerstgenoemde springt eruit vanwege prijs-kwaliteitverhouding en betrouwbaarheid, mobtzu en IceMobile worden beter gewaardeerd vanwege hun kennis/know-how.
3. Online advertising & marketing
Minder dan 6 sterren worden hier niet behaald. Vorig jaar was er één lijst, deze keer worden Affiliate & Leads en Result driven marketing & advertising apart bekeken. Daarnaast worden ook de Vergelijkers getoetst. Yonego en Adlantic Online Advertising komen daardoor in de tweede groep. Affilinet en Affiliate4You scoren gemiddeld, de overige krijgen net een halve ster meer.
Result driven: Hier zijn twee keer 7 sterren en vier keer 6 sterren te zien. Adlantic scoorde vorig jaar gemiddeld, maar wordt nu hoog gewaardeerd, vooral voor betrouwbaarheid en kennis/know-how.
Een nieuwe lijst waarbij Beslist.nl en Vergelijk.nl het hoogst scoren. Eerstgenoemde wordt vooral positief beoordeeld op kennis/know-how en betrouwbaarheid.
Universal Media, dat vorig jaar tot de middenmoot behoorde, heeft aan waardering gewonnen
en behaalt, net als ZIGT, 7 sterren. Universal Media scoort op kennis/know-how, ZIGT op
betrouwbaarheid. Direct gevolgd door drie mediabureaus met 6,5 sterren. Carat en Initiative doen het daarmee opnieuw gemiddeld, Blue Mango Interactive voegt zich daarbij.
Hier zien we een geringe verschuiving. De top drie is gelijk gebleven, maar OMG en Cendris zijn van plaats verwisseld. Die laatste wordt nu als beste gewaardeerd, vooral vanwege betrouwbaarheid en kennis/know-how.
Bureau: Add to Favorites, vorig jaar nog goed voor een gemiddelde score, doet zijn naam eer aan: het e-mail marketingbureau is nu met 7,5 sterren favoriet in de waardering. Blinker en E-Village – vorig jaar allebei te vinden onder het kopje e-mailserviceprovider – zijn toegevoegd.
Provider/software: Dezelfde bedrijven als vorig jaar staan hier bovenaan. Tripolis haalt goede cijfers voor kennis/knowhow. WebPower wordt als het meest betrouwbaar gewaardeerd. Selligent en MeasureMail halen een ster minder dan de anderen door de slechtere scores op betrouwbaarheid.
Bij de media-exploitanten zijn er de nodige verschuivingen. Telegraaf Media Groep – vorig jaar nog topscoorder – is dit keer hekkensluiter. Bij Reed Business Information gebeurde het tegengestelde: het bedrijf gaat van een lage naar de hoogste score. EBay/Marktplaats, Monsterboard.nl en NRC Media, vorig jaar gemiddelde scoorders, voegen zich daarbij. NRC Media wordt het best beoordeeld op flexibiliteit.
De stijgende lijn van vorig jaar heeft niet bij alle bedrijven doorgezet. Veel zesjes, twee keer 6,5 sterren, één keer 5,5. Traffic Builders en StormMC staan bovenaan, dankzij goede beoordelingen op respectievelijk prijs-kwaliteit en kennis/know-how. iProspect krijgt de beste cijfers voor zowel flexibiliteit als betrouwbaarheid, maar verliest weer iets op prijs-kwaliteit, waardoor het 6 sterren behaalt.
De categorie Site statistics & -optimalisatie heet nu Webstatistics & site-optimalisatie. Dat past beter bij de huidige ontwikkelingen. In het overzicht van de bureaus zes keer 7 sterren en drie keer 6,5 sterren. Opmerkelijk is dat de twee laagst genoteerde bureaus van vorig jaar, ClickValue en Conversion Company, nu tot de beste behoren. Andersom is het met Adversitement, die zich bij de gemiddeld presterende bureaus heeft geschaard. Kennis/know-how wordt in Netsociety het best gewaardeerd, betrouwbaarheid in Online Dialogue en Netmarketing, en flexibiliteit in Conversion Company.
Google Analytics heeft opnieuw veruit de hoogste, waardering, prijs-kwaliteit blijft daar onverminderd goed. ComScore, een van de hekkensluiters, is de nieuwe eigenaar van Nedstat. Daarmee blijkt laatstgenoemde iets te zijn teruggevallen in de ranglijsten
ten opzichte van de concurrenten. Adobe is met 6,5 sterren nieuw binnengekomen, mede vanwege een gunstige beoordeling van de kennis/know-how.
Een nieuwe lijst, waarbij Twitter en YouTube 7 sterren scoren. En YouTube uitblinkt in kennis/
know-how, maar ook goed scoort op prijskwaliteit en betrouwbaarheid. Facebook doet het bovengemiddeld goed op kennis/know-how.
4. Overig
We zien in de lijst dezelfde accountants als vorig jaar, en ze ontlopen elkaar qua score weer nauwelijks. PwC en Deloitte verwisselen van plek. Kreeg eerstgenoemde vorige keer de beste waarderingen, nu doet Deloitte het op alle fronten net ietsje beter. Met een halve ster extra als resultaat.
Consultants: De getoonde bedrijven zijn vorig jaar al beoordeeld als Businessconsultant, Marketingconsultant óf als E-commerceconsultant. Opvallend meer sterren heeft Paul Postma Marketing Consultancy, die zich met 7,5 sterren aan de top van het nieuwe verzameloverzicht plaatst, mede op grond van positieve beoordelingen voor kennis/know-how. McKinsey komt daar vlak achteraan met 7 sterren. Booz & Company terug van weggeweest. En Jungle Minds, dat een van de betere scoorders was, doet het nu minder dan gemiddeld.
De opleiders gooien weer hoge ogen: vijf keer 7 sterren, zes keer 6,5 sterren en drie keer 6 sterren. Daarbij zien we dat LECTRIC Groep één plaatsje is teruggevallen, en dat Beeckestijn
Business School, Boertiengroep, Rotterdam School of Management en SRM zich hebben opgetrokken en gelijk scoren aan Nyenrode Business Universiteit. SRM biedt de meeste kennis/know-how, Beeckestijn is de meest betrouwbare, Boertiengroep de meest flexibele opleiding.
Buckaroo en iDEAL leiden de lijst met 7 sterren, op de voet gevolgd door de andere aanbieders. Daarbij wordt eerstgenoemde net iets beter beoordeeld op kennis/know-how dan de rest, iDEAL komt op de andere onderdelen weer beter uit de bus. Adyen was vorig jaar de topper, nu scoort het gemiddeld op alle criteria.
Opnieuw meer aanbieders in deze lijst, waaronder bpost international, Nic. Oud Direct Mail en Swiss Post. Eerstgenoemde, met meteen 7 sterren, valt op door de scores op betrouwbaarheid, maar wordt niet als erg flexibel ervaren. DHL, UPS Nederland en Netwerk VSP haalden ook allemaal 7 sterren. Docdata en PostNL, vorig jaar nog op een gedeelde eerste plaats met DHL, hebben nu een gemiddeld aantal sterren. Kiala Nederland krijgt dan wel een hogere waardering voor flexibiliteit, maar blijft achter op betrouwbaarheid, waardoor het bedrijf buiten de gemiddelde scoorders valt.
Met dank aan: Motivaction.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
24 Reacties
Matthieu Reijers
Emerce top 100 lijst, altijd leuk om te bekijken. Aantal mooie stijgers maar de verschillen onderling zijn wel klein. Ik heb wel mijn vraagtekens hier en daar maar goed, dat zal iedereen wel hebben.. De N is dit jaar?
@Joost, Lukkien tussen de Fullservice bureau’s… 😉
Remy Bergsma
Felicitaties aan alle MailPlus-partners voor hun plaatsing! En fijn dat ons zusterbedrijf Blinker bij de e-mailmarketingbureau’s staat, zoals het hoort. Nu MailPlus nog bij de e-mailserviceproviders 🙂
Mike van Hoenselaar (@MikevHoenselaar)
Volgend jaar Online Boswachters er bij 🙂
PS: Adversitement heet in image Advertisement
PS2: RedKiwi klein? Werken 50 man, grapjassen 🙂
Gijs Vroom
@Matthieu,
De verantwoording inclusief N staat hier:
http://www.emerce.nl/verantwoording-emerce-100-editie-2014
Bassie
Misschien kan iemand van Yonego dit persbericht toelichten, want ik zie Yonego slechts in één lijstje onderaan staan.
http://www.yonego.nl/kennis/nieuws/opnieuw-hoogste-waardering-emerce-top-100
Mark
Haha, lachwekkend altijd, zulke lijsten. Algemeen bekende toppers ontbreken compleet uit sommige onderdelen. Zo ontbreekt er bij mobile bijvoorbeeld Pixplicity, PINCH en The Saints. Pixplicity bouwt wat van de meest technisch uitdagende apps die ik in corporate land heb gezien en doet dat dan voor wereldmerken zoals Mercedes-Benz en Nestlé. PINCH bouwt ontzettend mooie apps voor iOS en werkt veel samen met Pixplicity. Samen lijken ze zelfs alles te doen voor Telegraaf Media Groep. Dat zie je als Emerce toch niet gewoon even over het hoofd?
Ed
Mobgen had wat mij betreft wel een plek verdiend op het Mobile Agencies lijstje.
Gijs Vroom
@Mark,
Wij zien ze op zich niet over het hoofd, maar ze komen niet voldoende naar boven bij de 1400+ respondenten. Een bedrijf moet een minimaal aantal beoordelingen hebben om voor te komen.
Mark
Als ik het goed begrijp betekent dat in feite dat een bedrijf vooral veel zaken in Nederland moet doen om een topbedrijf te zijn? Ik weet niet hoe de bedrijven die ik als voorbeeld noemde werken maar indien ze voornamelijk in de VS zaken doen met echte reuzen en weinig animo hebben voor Nederland, zal de Nederlandse respondent ze wellicht niet kennen waardoor het niet tot de top kan behoren. Een klein bureau die veel lawaai en heisa maakt met hun éne grote klant is dan opeens een belangrijke speler omdat ze het zelf hard roepen en de respondenten het hebben gehoord. Dat lijkt me geen fatsoenlijke basis voor een weloverwogen rangschikking van “beste bedrijven”. Noem ze dan niet de beste bedrijven maar meest zichtbare… maar dat is zeker weer minder interessant voor het trekken van bezoekers.
Gijs Vroom
@Mark
Het gaat hier om een lijst op basis van onderzoek onder lezers. Geen lijstje van wat de redactie of een bepaalde selecte groep mensen. Met het brede onderzoek hebben we in ieder geval bewijs dat een heleboel mensen déze bedrijven goed vindt. En ja, natuurlijk beperkt zich deze lijst zich tot Nederland. We hebben immers een Nederlandse scope.
Ik zie verder geen “kleine bureau’s die één grote klant hebben” in deze lijst, dus dat argument is ongegrond.
sjoerd
Dan nog is het een leuke populariteitspoll. Wat al wordt aangegeven is het een imago-onderzoek en zegt het nog altijd niets over de kwaliteit die wordt geleverd. Dus, weet je het goed te verkopen naar je klanten (ook al lever je butt-kwaliteit) dan kun je goed in een lijst naar voren komen 🙂
Mathijs Kok
En ook wij hebben weer een nieuw doel op ons verlanglijstje gezet.
Jochem Vroom
Ik blijf dit al jaren een moeilijk lijstje vinden, ondanks verantwoording. Komt mede door de altijd wat vreemde uitslagen in de hoek waarin wij actief zijn. Meestal tegen de trends en andere cijfers in.
De relatie tussen een bedrijf kennen en waarderen is eigenlijk heel vreemd, want zo versterk je de ‘bias’ alleen maar. Zal me niets verbazen als meer dan 60% van de stemmers ‘eigen belang’ hebben bij het invullen. Wel mooi overzicht van wie er allemaal meespelen in de online wereld, dat dan weer wel. =)
Tim
Eens met eerdere comments, is maar net hoe je het ziet / meet / etc. Zoals Searchresult hier wel aardig illustreert http://www.searchresult.nl/nieuws/traffic-builders-en-stormmc/
Kirsten
Dus de reden waarom bijvoorbeeld een Frankwatching Trainingen niet in het lijstje met opleidingen & Trainingen staat is omdat deze dus niet voldoende naar boven is gekomen bij de 1400+ respondenten?
Priscilla - Fleur
Dat hebben we bij Buckaroo toch maar weer mooi gedaan 🙂
Jeroen
We zijn trots op onze eerste plaats als beste CMS.
Naar aanleiding van deze nummer 1 notering organiseren we 8 mei een gratis webinar: http://www.episerver.com/emercewinner
Gijs Vroom
@Kirsten
We hebben het even nagezocht. Frankwatching trainingen stond niet op de longlist. Gezien de grootte inmiddels, horen jullie hier uiteraard wel op. We nemen het mee voor de volgende editie.
Frans Hendrikx
Opmerkelijk.
De (overigens waardevolle) lijstjes tonen aan hoe ingewikkeld het marketingvak is geworden en hoe divers de disciplines.
De vraag doet zich daarbij voor hoe je die deskundigheid als klein bedrijf of organisatie aan elkaar knoopt om tot een fatsoenlijk resultaat te komen.
Ooit ging je naar een full-service reclame- of marketingbureau voor je marketingcampagne(s) en je was, na het betalen van een fikse rekening, klaar. Behalve dat een rondgang langs alle deskundigen (ondanks de lijstjes) onmogelijk is, budgettair kan inkopen van kennis wel, behoudens bij de kleine bureau’s, wel eens erg lastig zijn. De keuze is daarbij erg klein en zal het gros van de MKB ondernemers het met een samenraapsel van regionale specialisten moeten doen. Wat zegt dat over de output van de geleverde kwaliteit? De consument wordt steeds moeilijker te ‘vangen’ met oude marketingpraktijk en het gedrang op internet wordt ook steeds groter. Het is vechten om aandacht en de tijd die de consument nog beschikbaar heeft om naar je te luisteren.
Benieuwd of er volgend jaar nieuwe disciplines bij zijn gekomen.
Adam
Dit soort lijstjes zijn altijd weer leuk om je als bedrijf weer even in de spotlights te zetten. Al denk ik dat de shortlist wel iets ruimer getrokken kan worden en wellicht bij de respondenten ook meer gekeken kan worden naar MKB en Grootbedrijf bijvoorbeeld.
Verder denk ik niet dat dit als reel marktonderzoek gezien kan worden aangezien het respondentenaantal per vakgebied (veel) te laag is.
van Deurzen
“In de periode 19 augustus 2013 tot en met 31 december 2013 zijn 92.975 mensen door Motivaction per e-mail uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Uiteindelijk hebben netto 1435 respondenten meegedaan aan het onderzoek, waarvan daadwerkelijk 810 respondenten meerdere bedrijven hebben beoordeeld.”
Oftewel deze lijst komt voor uit de resultaten van 810 mensen (goh laat ik 1435 noemen). Dat is bijna niets… Een dergelijke lijst zou alleen opgesteld mogen worden als er een fatsoenlijke representatie van respondenten is. Of de lijst met bedrijven moet veel korter zijn om een goede rating af te kunnen geven met fatsoenlijke gemiddeldes….
Gijs Vroom
@ van Deurzen
1435, of 810 respondenten is natuurlijk niet “bijna niets”.
Onderzoeken in de business to business sfeer van Blaauw, Forrester of Gartner kennen vaak aanzienlijk minder respondenten, andere onderzoeken – met name consumentenonderzoeken – weer veel meer. Het is uiteraard een punt van statistiek en representativiteit. In vergelijking met de (geschatte) grootte van de totale doelgroep is in dit geval het aantal respondenten prima.
Benhard
Beste Gijs,
Ik snap uw verdedigende reactie, maar met 810 bedrijven die 5 stemmen mogen geven (totaal 4050 stemmen) verdeeld op 700 bedrijven, komt men op factor 6. Dus 6 positieve stemmen zijn voldoende om als beste uit de test te komen..
In andere woorden, een leuk ‘onderzoek’, maar helaas niet serieus te nemen. Ik denk dat de meerderheid daarmee instemt.
Gijs Vroom
@Bernhard
Je berekening geeft niet een correcte weergave van de situatie. De minimale n voor publicatie is 15. Echter zijn er genoeg bedrijven met hogere aantallen waarnemingen, tot in de 50.
De longlist van 810 in je berekening is ook iets anders dan de gepubliceerde shortlist. Veel bedrijven uit de longlist valken af door een te lage n of waardering.