Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2018

Vandaag verschijnt de dertiende editie van Emerce100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin publiceren we hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.
Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, verrijkt met andere relevante marktdata.
De Emerce100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts 100 bedrijven. Dit jaar staat de teller op maar liefst 632, een stijging van 72 bedrijven ten opzichte van vorig jaar. Een van de oorzaken is het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uitgesplitste analyse. Hierdoor hebben we dit jaar een nieuw hoofdstuk aan het onderzoek kunnen toevoegen en zijn opnieuw sommige categorieën aangepast. Het onderzoek bestaat uit een vijftal gebieden: Bureaus, E-business services, Media & Advertising, Software en Venture.
Het imago-onderzoek is gedaan op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven.
Het lijstje bevat deze keer vier namen meer dan vorig jaar. Oogst heeft opnieuw de meeste sterren, een halve meer dan vorige editie, en wordt op alle criteria positief beoordeeld. Ook ClickValue en MeasureWorks behalen een halve ster meer. Nieuwkomers Braingineers en Fingerspitz schrijven direct 5 sterren. MeasureWorks krijgt goede cijfers voor betrouwbaarheid en flexibiliteit. Braingineers met name voor kennis/knowhow.
De meeste ‘blijvers’ scoren hier gelijk aan vorig jaar. De 5-sterrenbureaus Ematters, Oogst, Storm Digital, Searchresult en PauwR van vorige editie zijn aangevuld met AdResults (terug in de lijst na een jaar geen vermelding) en nieuwe vermeldingen Yourzine en Jelba. Daarnaast nog zes andere nieuwkomers.
Als elk jaar zijn er verschuivingen van bureaus tussen groot, midden en klein, of naar specialisten en online campagne. Bij de grote bureaus tellen we mede daardoor deze keer geen twaalf namen, maar staan er zeventien in het overzicht. ISAAC is als nieuwkomer de enige met 5,5 sterren, gevolgd door Conclusion Digital, Colours, Fabrique (vorig jaar bij de specialisten) en info.nl (vorig jaar bij middelgrote bureaus) met 5 sterren.
Ook de lijst middelgrote bureaus is flink langer geworden, met in totaal maar liefst tweeëndertig vermeldingen (vorig jaar achttien). Aanvoerder met 5,5 sterren is opnieuw Magneds, deze keer alleen vergezeld door nieuwkomers in de lijst iOnline en ezCompany.
De kleine bureaus zien we nu dertien vermeldingen tegenover de vijf van vorig jaar. about:blank, SearchUser en Arlanet hebben allemaal 5,5 sterren.
Een nieuwe categorie met zes aanbieders. Vijf van hen halen vijf sterren. Alleen MediaMonks moet het met een halve ster minder doen. Superhero Cheesecake wordt bovengemiddeld gewaardeerd op kennis/ knowhow.
Veel 5 sterren bij de e-commerce bureaus. Ook Salmon behaalt deze keer 5 sterren, en plaatst zich naast de andere als goed gewaardeerde bureaus. Evident is er in deze categorie bij gekomen, eveneens met 5 sterren. Daarnaast nog drie nieuwe vermeldingen, waardoor de lijst dit jaar van twaalf naar vijftien gaat.
Negen bureaus, waarbij The Mobile Company en mediaBunker terug zijn in de lijst. M2Mobi behaalt evenals vorig jaar 5,5 sterren, gevolgd door vijf partijen met 5 sterren.
Opnieuw alleen maar goede en zeer goede beoordelingen voor de e-mail- marketingbureaus. Qamel en 100%EMAIL weten zich een halve ster te verbeteren. Nieuwkomers in dit overzicht Spotler Nederland en Measuremail zijn allebei goed voor 5 sterren. Admitter wordt gezien als het meest flexibel, Measuremail als het meest betrouwbaar, Qamel als beste in prijs-kwaliteit en kennis/knowhow.
Het lijstje Internetbureaus Specialisten is gestroomlijnd, omdat we een aantal namen nu alleen in andere overzichten terugvinden, met name bij de fullservice bureaus. Daaronder bevindt zich ICIT Solutions, vorig jaar aanvoerder van dit lijstje. Vijf aanbieders blijven er over, aangevuld met twee nieuwe namen: Informaat en Minescape. Opvallend goede waarderingen hier, met zes keer 5 sterren.
Green Orange wordt wederom goed gewaardeerd, deze keer met 5 sterren en vergezeld door ACHTUNG!, C2B en Qban Interactive Design. Deze laatste twee zijn nieuw in het overzicht. Per saldo wederom zestien aanbieders. ACHTUNG! valt op vanwege de beste waarderingen voor kennis/ knowhow.
Opnieuw alleen redelijk tot gemiddelde waarderingen voor de mediabureaus, zonder uitschieters. Zuiver Media en Informaat zijn nieuw, Maxus Global is terug in het overzicht.
SOCIAL.INC doet het dit jaar zeer goed met maar liefst 6 sterren. Yune en Social- Brands, vorig jaar nieuw in de lijst, hebben hun score met een halve ster verbeterd. Aan dit lijstje zijn a friend of mine en WeDigital toegevoegd.
Een lijst met vijf bureaus dit jaar. Abovo Media wordt opnieuw als beste – op alle criteria – gewaardeerd, wat resulteert in 5,5 sterren. Twee nieuwe aanbieders van vorig jaar hebben de ranking niet gehaald.
Boston Consultancy Group en nieuwkomer Storm Digital voeren deze keer de lijst aan met 5 sterren. Boston Consultancy behaalt vooral punten op kennis/knowhow, terwijl Storm Digital gelijkmatiger gewaardeerd wordt op prijs- kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.
Een nette lijst waarbij alle partijen goed of gemiddeld scoren. How & Knower wordt op alle criteria goed beoordeeld, IMDK vooral op het gebied van kennis/ knowhow en betrouwbaarheid, Nyenrode en Frankwatching vanwege hun kennis/ knowhow, en Beeckestijn Business School op grond van betrouwbaarheid.
Byte behaalt deze keer 5,5 sterren, samen met nieuwe naam in de lijst Basefarm. Beide bureaus worden op alle vlakken goed gewaardeerd. Argeweb en True verbeteren zichzelf met een halve ster. Bij True springt de waardering voor kennis/knowhow en betrouwbaarheid eruit, TransIP valt op vanwege kennis/knowhow. Uniserver, Cyso, Mijn Domein, Internet Services en ACTIVE 24 zijn nieuw.
S&H Multi-Channel Fulfilment heeft zich een halve ster verbeterd, met name op kennis/knowhow, evenals Docdata en Active Ants. Nieuw met 4,5 sterren is Bleckmann.
PostNL valt op vanwege kennis/know- how en betrouwbaarheid. Net als nieuw- komer Fietskoeriers.nl. Deze laatste doet het ook goed op flexibiliteit, terwijl FedEx, TransMission, B2C Europe en bpost het vooral moeten hebben van hun prijs/ kwaliteit. TNT is na twee jaar terug in de lijst.
T-Mobile maakt dit jaar zijn debuut in deze lijst. En valt als één van de twee 5-punters – samen met XS4ALL – op vanwege de waarderingen voor hun kennis/ knowhow. XS4ALL daarnaast ook voor betrouwbaarheid.
KPN en Vodafone krijgen opnieuw 5 sterren, T-Mobile nu ook (vorig jaar 4,5). Zij scoren het beste op kennis/knowhow. Hollandsnieuwe en Youfone behalen nu 4,5 sterren, een halve ster meer. De overige aanbieders zijn gelijk ten opzichte van 2017.
AfterPay – dat in de vorige editie nog bij Payment Services stond met 4,5 sterren – vinden we nu in deze lijst terug, en wel met 5 sterren. PayPal en MasterCard hebben opnieuw 5 sterren. De lijst wordt wederom aangevoerd door iDEAL met 5,5 sterren dankzij de beste beoordeling op alle criteria.
Dit jaar vijf aanbieders met 5 sterren: Microsoft, IBM, Siemens en nieuwkomers in het overzicht Levi9 Global Sourcing en NTT DATA. Daarnaast zien we DELL EMC en Arvato Bertelsmann voor het eerst in dit overzicht.
Enkele hogere scores dan vorig jaar. Waar 4,5 sterren vorig jaar het hoogste was, krijgen Adyen en Mollie en nieuwe naam in de lijst Multicards Internet Billing er dit jaar vijf. Icepay heeft in 2016 bij Online Payments 4 sterren behaald, dit jaar met hetzelfde aantal sterren nieuw in deze lijst. Gebruikers zien Adyen als meest betrouwbaar, op kennis/knowhow doen Ingenico, Mollie, Buckaroo en Adyen het goed.
Hadden vorig jaar alle acht broadcasters hetzelfde aantal van 4,5 sterren, nu behaalt NEP The Netherlands als enige 5 sterren dankzij iets betere waarderingen voor prijs/ kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit. Sky Radio Group/Talpa Radio heeft goede waarderingen voor kennis/knowhow.
De publishers doen het met 4 en 4,5 sterren allemaal redelijk. Geen bijzondere verschuivingen ten opzichte van vorig jaar. Jobbird.com en Weekblad Pers hebben een halve ster gewonnen. PERFORM is nieuw in het overzicht met 4 sterren.
Een wezenlijk andere lijst dan vorig jaar. Dit jaar namelijk acht aanbieders wat er vorig jaar nog twaalf waren. Delta Projects is nieuw in het overzicht. adscience is ten opzichte van vorig jaar een hele ster gestegen naar 5 sterren.
Affiliprint behaalt als enige 5 sterren, met name vanwege hun kennis/knowhow en betrouwbaarheid. Tradedoubler en affilinet zijn terug in de lijst na een jaar afwezigheid. Awin is een nieuwe naam in dit overzicht, voorheen onder de naam Zanox.
In deze categorie zes vermeldingen. De vijf die er vorig jaar in stonden hebben deze keer allemaal 4,5 sterren. De enige met 5 sterren is nieuwkomer Video Media Groep, met name vanwege goede cijfers voor betrouwbaarheid.
Zeven aanbieders dit jaar. De waarderingen lopen ook iets meer uiteen ten opzichte van vorig jaar. Google Shopping en bol.com houden vast aan hun 5 sterren die ze op grond van kennis/knowhow en betrouwbaarheid kregen toegekend.
Tien Social platforms in de lijst. Met niet alleen bekende namen, maar ook nieuwkomer Musical.ly, met 4 sterren. De beste beoordelingen in deze categorie zijn voor kennis/knowhow.
Massarius, vorig jaar als enige goed voor 5 sterren, heeft gezelschap gekregen van Adfactor en Semilo. Beide laatste namen vallen op vanwege kennis/knowhow, Semilo daarnaast ook door flexibiliteit. Massarius wordt juist heel constant goed gewaardeerd op de verschillende criteria.
Hier bijna hetzelfde overzicht als vorig jaar, waarbij Twenga er een halve ster bij heeft en ShopAlike.nl nieuw in het over- zicht staat. Tweakers.net blijft opnieuw het best gewaardeerd, vooral vanwege de kennis/knowhow.
In deze rubriek dit keer opvallend hoge beoordelingen, wat MediaBookers een topscore oplevert van maar liefst 6,5 sterren! Searchresult komt daar vlak achteraan met een score van niet minder dan 6 sterren. Maar ook Pervorm, Media Science en DQ&A stijgen in hun sterrenaantallen.
Hier zien we deze keer dertien aanbied- ers, drie meer dan vorig jaar. AdCalls, Online Succes en ConversionMob (Gradient) zijn toegevoegd, waarvan de eerste 5,5 sterren in de wacht sleept. Ook Google Analytics heeft – opnieuw – 5,5 sterren. Optimizely en SiteSpect winnen een halve ster. WebTrends, Piwik, Clicktale en Oracle Maxymiser doen het iets minder dan een jaar geleden.
Norton en ZoneAlarm krijgen er een halve ster bij. F-Secure levert dit juist in. ESET krijgt de beste waarderingen voor zowel kennis/know-how, prijs-kwaliteit als betrouwbaarheid.
Alleen de twee nieuwkomers, BloomReach en Magnolia International behalen 5 sterren. De overige zes aanbieders hebben er allemaal 4,5. Smartsite en Kentico hebben daarmee een halve ster meer dan vorig jaar, Sitecore een halve minder.
Copernica Marketing Software, IBM Silverpop (IBM Marketing Cloud) en MailChimp hebben allen 5 sterren. Copernica en Selligent zijn samen het best gewaardeerd voor hun kennis/knowhow.
WordPress behoudt zijn 5 sterren, CMS Made Simple gaat een halve ster terug in waardering. Met name de prijs-kwaliteitverhouding gooit hoge ogen bij WordPress.
Met dertien aanbieders van marketing automation software is het aantal gelijk ge- bleven. Was er vorig jaar sprake van alleen 4 en 4,5 sterren, nu zien we ook twee keer 5 sterren: voor SharpSpring en HubSpot. Twee nieuwe namen in dit overzicht: Active Campaign en Measuremail.
Na twee jaren achtereen een verdubbe- ling van het aantal aanbieders, blijft de lijst nu even lang. Twee partijen zijn vanwege te weinig vermeldingen ingewisseld met de nieuwe namen in de lijst Social Studio en Sprinklr. THE NEXT AD gaat van 4,5 sterren naar 5, met name vanwege goede cijfers voor betrouwbaarheid. Social Studio doet het goed vanwege de waarderingen op kennis/knowhow.
Twee van de goed scorende aanbieders van vorig jaar zijn uit de lijst verdwenen, waardoor Magento open source als enige deze lijst aanvoert met 5 sterren. osCommerce heeft op zijn beurt een halve ster ingeleverd. De overige aanbieders worden gelijk gewaardeerd als in 2017.
In deze categorie – die vorig jaar de titel Cloud-based Software droeg – vinden we één nieuwe naam: NextChapter, dat met 5,5 sterren ook direct het best scoort. myShop houdt vast aan de 5 sterren van vorig jaar. CCV Shop schaart zich nu bij de andere aanbieders, goed voor 4,5 sterren.
Alle aanbieders hebben 5 of 4,5 ster- ren in dit overzicht. Nieuw is F-Secure. Symantec behaalde een halve ster extra, RSA Security, Trend Micro en DELL EMC leverden een halve ster in.
In de eerste categorie, de incubators, voert ACE Incubator de lijst aan met 5,5 sterren. Vier partijen scoren 5 sterren en de overige twee uit de lijst hebben er 4,5.
In de categorie venture capitalists zien we maar liefst vijftien aanbieders. Newion Investments behaalt met 5,5 sterren de meeste punten op grond van goede waarderingen voor prijs/kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.
Lees meer informatie over Emerce100 en de onderzoeksverantwoording. De Emerce100 is alleen in print verkrijgbaar, deze is te verkrijgen bij een abonnement of als losse editie te koop. Je kunt hem hier bestellen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
18 Reacties
Sjoerd
Yes de stortvloed aan ‘wij zijn de beste’ berichten op linkedin is weer begonnen…
Jelle
@Sjoerd De eindoordelen ontlopen elkaar niet veel, binnen al die categorieën. Niet echt een zinvolle vergelijking dus, maar wat maakt het uit. Iedereen wint! En de uitgever heeft ook weer een stukje omzet te pakken.
Johan
Elk jaar weer hetzelfde circus.
Reactie Groep 1:
#proudofmyteam #kickass #trots #geniet #bestteamever roepen op linkedin met een verwijzing naar het Emerce Artikel.
Reactie Groep 2:
Dit onderzoek slaat nergens op — hoe is dit onderzocht — het is toch raar dat XXX ontbreekt in dit lijstje terwijl ze —
en dan staat daaronder weer een vinnige reactie van een Emerce waarop ze proberen uit te leggen hoe ze het gedaan hebben….met natuurlijk altijd de knaller –> N= (om het serieus te laten lijken)
Jasper
De links naar meer over de Emerce100 en de verantwoording werken niet.
Kees
Is er ook een link naar een aanmeldformulier? Ik wil ook wel in de lijst voorkomen waartussen bedrijven kunnen kiezen. Of moet je daarvoor sponsoren?
Lorenzo
Ik mis CloudSuite bij eCommerce software commercial!
Reinier - Volt
Gefeliciteerd iedereen!
De verantwoordings pdf op mobiel bekijken werkt niet.
Gijs Vroom (Emerce) - EMERCE
@Reinier, Kees, Jasper, de links werken weer, er stond iets niet goed bij hosting: https://emerce.nl/emerce100/aanmelden/
Gijs Vroom (Emerce) - EMERCE
@Jelle
Doordat het oordeel vaak niet ver uiteen loopt, moet je deze lijst zien als een (short)list van bedrijven die in ieder geval door de Emerce lezer positief gewaardeerd worden. We kunnen ze wel in een ranking zetten, maar het verschil is soms slechts ver achter de komma.
@all Stuur ons graag alle suggesties ter verbetering. We proberen het telkens beter te doen en nemen het mee voor volgend jaar.
Peter - EAN nummer
Waarom geen kolom met waarderingen van zelfgebouwde websites?
Veel bureaus maken dure template-based websites gebaseerd op b.v WordPress of Joomla met doorgaans nauwelijks toegepaste innovaties op het gebied van leesbaarheid, inclusiviteit, organisch en SEO.
Gijs Vroom - EMERCE
@Peter Het is een onderzoek naar alle bedrijven actief in levering van diensten en software in e-business/media/marketing/commerce. ‘Zelfgebouwde’ websites vallen daar niet onder.
Peter - Jaar
Beste Gijs,
Wellicht heb ik het wat onhandig geformuleerd maar wat ik bedoelde is dat het voor webwinkels in een nice segment als EAN nummers nagenoeg onmogelijk is om een capabele shopontwerper te vinden die zoek psychologie, SEO vaardigheden, gebrek aan arrogantie en de taal van de kopers beheerst.
Na een schier eindeloze zoektocht bij vele site ontwerpers heb ik hem dan maar zelf gemaakt.
Ben ik tevreden? Nee, maar het netto resultaat is veel beter dan de ooit aangekochte websites.
Voldoet het eigen brouwsel? Enigzins, maar er zijn nog steeds duizenden kliks van bezoekers die na een paar seconden gezien hebben dat zij verkeerd geland zijn en dat ligt echt niet aan de zoekwoorden.
EAN en UPC nummers vormen de basis van elke barcode.
Bram
Ik zie geen scores staan.
Peter - Jaar
Beste Bram
Welke scores bedoelt u?
Peter
Gijs Vroom - EMERCE
@Bram, Ik zie ze ook niet meer. Heeft met de update van Emerce.nl te maken. Gaan we fixen.
Zino Ostendorf | Time2Choose - Time2Choose
Hey Gijs,
Kun je me iets meer vertellen over de procedure? Heb wel interesse.
“Afhankelijk van de evaluatie van de redactie en de experts is het mogelijk dat het bedrijf wordt meegenomen in het imago-onderzoek door Motivaction voor Emerce100 voor 2020. De uiterlijke inschrijfmogelijkheid is op 1 juli 2019.”
Met vriendelijke groet,
Zino
Myrthe - EMERCE
Beste Zino,
Dank voor je bericht en interesse in het Emerce100 onderzoek.
Bedrijven kunnen zich aanmelden via de link op de site. Deze bedrijven en bedrijven die de voorgaande editie het lezersonderzoek gehaald hebben komen op een longlist en worden voorgelegd aan experts voor vooronderzoek. De experts bepalen aan de hand van een vragenlijst in welke categorie een bedrijf thuishoort.
Hieruit komt de lijst voor het lezersonderzoek. Respondenten voor dit onderzoek zijn lezers van Emerce die gebruikmaken van e-business bedrijven en genoeg kennis hebben om bedrijven te kunnen beoordelen op: “kennis/ know-how”, ‘prijs-kwaliteitverhouding’, ‘betrouwbaarheid’ en ‘flexibiliteit’. Uit de resultaten van het lezersonderzoek worden de lijstjes opgemaakt die in de Emerce100 gepubliceerd worden.
Hopelijk zo voldoende geïnformeerd te hebben. Je kunt de gehele procedure terug vinden op de site.
Als je verder vragen hebt, helpen we het graag!
Patrick Geijtenbeek - Online Marketing Heroes
Blijft een handige lijst met tools en bedrijven om bepaalde keuzes te maken en samenwerkingen mee aan te gaan.