Deel dit artikel
-

Emerce B2B Digital: ‘Transformatie Schiphol gecontroleerd uitrollen’

Het digitaleringsprogramma dat Schiphol in 2014 is gestart is inmiddels goed geïntegreerd in de dagelijkse praktijk van de luchthaven. Dat vertelt Floor Blekxtoon, transformation Lead bij Royal Schiphol Group, op Emerce B2B Digital.

Wat begon als een oriëntatie met onder meer externe adviseurs kreeg in 2018 een vaste plek in de organisatie. Schiphol heeft verspreid over de luchthaven ongeveer 70.000 sensoren geplaatst.

Alle vluchtbewegingen en reizigers zorgen voor een enorme hoeveelheid aan data, waardoor men de (vaak complexe) processen beter leert begrijpen en beheersen. Camera’s registreren de cargo-afhandeling en in de toiletten kunnen passagiers aangeven hoe schoon het er is, waardoor schoonmakers eerder in actie komen.

Ook zijn API’s (softwarekoppelingen) ontwikkeld voor partners en andere geselecteerde partijen innovatieve en digitale oplossingen creëren om de ervaring van reizigers te verbeteren, waarde toe te voegen aan bedrijfs- en bedrijfsprocessen of volledig nieuwe producten te ontwikkelen. Schiphol data wordt al enige tijd gebruikt door onder meer NS, KLM, Weeronline en ANWB. In 2019 had Schiphol al meer dan 1,5 miljard API-aanroepen.

Inmiddels zijn veel van de IT projecten ondergebracht bij de bedrijfsonderdelen. Schiphol doet dat bewust in fasen. “Pak transformatie niet aan als een groot plan,” zegt Blekxtoon. “Het is wel belangrijk dat je weet waar je naar toe beweegt, maar zie het als een manier om te leren en te verbeteren.”

De noodzaak van digitalisering is volgens Blekxtoon aangetoond door de coronacrisis. Door de reorganisatie verdwijnen er honderden banen “en moet slimmer gewerkt worden”.

De presentaties voor Emerce B2B Digital zijn vanaf 8 april beschikbaar. Je kunt je hier gratis registreren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond