Deel dit artikel
-

Emerce B2B Digital: De digitale hemelpoort van de RAI

Het evenementen- en beurscomplex RAI zette onlangs als gevolg van corona dertig procent van zijn personeel op straat. De ontslaggolf valt zwaar, zo erkent Remco Pot, manager exhibitor services, vandaag op B2B Digital.

Maar het werk achter de schermen gaat door. Zo ook de ontwikkeling van een eigen webwinkel voor exposanten, die in september is opgeleverd.

RAI richtte tot voor kort voor elk evenement een aparte webwinkel in voor exposanten die voor hun stand materiaal kunnen huren bij partners waarmee RAI samenwerkt: van vitrines tot stroomvoorzieningen. “Dat oude platform leverde ons veel vragen op, het gebeurde nogal eens dat men bepaalde zaken niet kon vinden. Jaarlijks bedienen we zo’n 17.000 exposanten en per exposant kregen we al gauw twee vragen. Reken maar eens uit hoeveel extra werk ons dat kost.”

Samen met Intershop en partner Evident is een nieuwe webwinkel ingericht die in de toekomst voor alle evenementen kan worden ingezet. Pot spreekt over een ‘digitale hemelpoort’.

De webwinkel is net op tijd klaar voor de Horecava die in januari in de RAI wordt georganiseerd (waarbij het congresdeel virtueel is).

Het oude platform, ooit ontwikkelt met een ERP partner, wordt volgend jaar afgezonken, aldus Pot.

Rond het nieuwe platform worden nog wel nieuwe uitbreidingen ondergezocht. “Analytics is een aspect dat we nader willen uitdiepen,” aldus Pot. “Maar we gaan niet zoals bij B2C bepaalde producten extra onder de aandacht brengen, dat past niet bij onze klanten. Advisering over een host of hostess op de stand zou wel kunnen.”

Pot verwacht dat de lege hallen weer gevuld gaan worden. “Fysieke ontmoetingen blijven belangrijk.”

De lezingen en interviews van B2B Digital zijn gratis toegankelijk na registratie. Alleen vandaag kunnen geregistreerde bezoekers in contact komen met bedrijven en sponsors.

Foto’s Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond