Deel dit artikel
-

Emerce Conversion: meten aan emoties

Sportskledingmerk Asics, dat zich grotendeels op hardlopers richt, wil het neuro-usability onderzoek waarmee de tool Shoefinder werd getest, breder gaan inzetten. Dat zegt Rick Hoving van Asics bij Emerce Conversion.

Hoe kan een offline winkel ervaring met een ervaren medewerker vertaald worden naar een online omgeving? Dat was de uitdaging waarmee Asics enkele jaren teruf aan de slag ging.

Hardloopschoenen online verkopen is nog zo simpel niet. Je kunt hem immers niet meteen uitproberen. De Shoefinder tool vervangt als het ware de verkoper in de winkel. Aan de hand van een aantal vragen krijgen klanten bepaalde schoen geadviseerd.

Asics ontwikkelde de Shoefinder 2.0 op basis van neuro-usability onderzoek. Daarbij wordt de emotionele beleving van gebruikers gemeten aan de hand van EEG metingen. Het onderzoek werd uitgevoerd met Braingineers, dat kwantitatieve, technische, psychologische en emotionele data verzamelt.

Uit het onderzoek bleek dat bepaalde vragen van de Shoe Finder onvoldoende werden begrepen en een bepaald lettertype een negatieve invloed leek te hebben op het doorlopen van de vragen. Ook bleken gebruikers moeite te hebben met het resultatenscherm van de Shoe Finder.

Al na vier maanden boekte het bedrijf op basis van de resultaten een conversiestijging van 40 procent.

Dergelijk onderzoek is niet goedkoop, maar levert ook behoorlijk veel data op.

“Ik wil niet suggereren dat de tool het beter doet dan de winkelier,” zegt Hoving. “In de winkel kun je beter vergelijken. Maar qua content zijn we online weer sterker.”

Inmiddels worden de emotionele metingen ook gebruikt om onderdelen van de site te verbeteren, bijvoorbeeld checkout. “We kunnen ook betere content voorschotelen als we meer van je weten,” zegt Hoving.

De video Hoe ASICS door neuro-usability onderzoek de conversie zag stijgen kun je na registratie gratis raadplegen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond