Deel dit artikel
-

Emerce Conversion & Analytics: ook duurzaamheid kan datagedreven zijn

Afgelopen jaar heeft NS Stations en Rijksvastgoedbedrijf het Paris Proof Commitment van Dutch Green Building Council (DGBC) ondertekend. Dit gebeurde op het podium tijdens het Paris Proof Congres 2023 in Den Haag. Zij voegden zich bij de grote groep marktpartijen uit de bouw- en vastgoedsector die zich committeren aan de doelstelling om het energiegebruik in de gebouwde omgeving met twee derde te verlagen. En daarmee ook de daarbij horende CO₂-emissies terug te brengen. Aan het proces ging een uitgebreide datastudie vooraf die je niet zo snel van het spoorwegenbedrijf zou verwachten.

De NS wilde de inzet van energiebesparende oplossingen op treinstations versnellen, vertelde Branka Milivojevic van NS gisteren op Emerce Conversion & Analytics. Om het management te helpen bij de besluitvorming, werd gebruik gemaakt van optimalisatiemodellen om verschillende combinaties van energiebesparende maatregelen te beoordelen en de uitkomsten van verschillende scenario’s voor implementatie te testen. “Soms laat je een oud gebouw staan vanwege de historische waarde, niet vanwege de duurzaamheid, soms haal je een oud gebouw neer omdat het geen architectonische waarde heeft en besparing belangrijker is.”

Een paar honderd conversie- en analytics specialisten verzamelden zich gisteren in Pakhuis de Zwijger voor een breed aanbod van bruikbare inzichten en praktische technieken die al dan niet met succes zijn toegepast in diverse omgevingen. Met sprekers van ING, TomTom, Adyen, Google en VodafoneZiggo.

Xeï Hulshoff van My Jewellery vertelde hoe je met met CRO ook de toenemende stroom retouren kunt terugdringen. Door consumenten juist niet te verleiden om heel veel maten en kleuren gratis uit proberen.

Voor Eneco vormde de periode tijdens de energiecrisis een enorme uitdaging omdat het tot dan toe gezapige consumentengedrag ineens veranderde. “De markt werd volatiel en we konden geen vaste contracten meer aanbieden,” vertelde Edwin van Mazijk (digital sales) van het energiebedrijf. Vanuit de zakelijke markt steeg ineens de vraag naar dynamische energiecontracten en daar moest snel op worden ingespeeld. “Zeker toen bleek dat klanten geen combi wilden van stroom en aardgas, maar gescheiden contracten wensten.”

De in Wenen woonachtige Nederlandse UX-onderzoeker Mirjam de Klepper, met een achtergrond in antropologie, begon haar presentatie met vrolijke gymnastische oefeningen, maar zoomde al gauw in op de ernst van haar onderwerp.

In de wereld van conversie optimalisatie (CRO) kun je gemakkelijk in beslag worden genomen door data, cijfers en het meedogenloze streven naar betere statistieken. Toch is het van vitaal belang om te onthouden dat achter elke conversie een echt mens schuilt. “Veel ontwerpers beginnen met goede intenties, maar realiseren zich niet dat sommige opgedrongen optimalisaties juist een negatief effect kunnen hebben.”

Met de AirTags van Apple kun je elk gekoppeld object terugvinden, maar ook stiekem je ex volgen. Met terugwerkende kracht moet het bedrijf nu antistaking software uitrollen. Of neem Airbnb. Wat was er nou aantrekkelijker dan om een netwerk van particuliere verhuurde kamers op te zetten. Maar de oprichters realiseerden zich kennelijk niet dat hun activiteiten de reguliere huurmarkt zouden verstoren omdat het verhuurders vaak aantrekkelijker was om hun kamers tijdelijk te verhuren.

Zelf had ze vervelende ervaringen met haar bankapp, waarin de knopjes voor overschrijven van betaal- en spaarrekening te dicht op elkaar zitten, waardoor je juist de verkeerde handeling verricht. “UX specialisten moeten eigenlijk voortdurend denken: wat kan er fout gaan?”

Foto’s Peter Boer. De volledige reportage vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond