Emerce Conversion: ‘Grote winst na dichten lekkage in funnel’

Brooks Running dichtte een lek van twintig procent uitval in de checkout-funnel nadat het deze stap voor stap ging analyseren.
Hoeveel extra omzet dat opleverde, mocht Onur Dandul van Brooks Running gisteren niet vertellen op Emerce Conversion & Analytics. Hij sprak op dat event in Amsterdam samen met Stephan van den Bremer van techleverancier Exatom.
Dandul is hoofd e-commerce in Europa en Afrika bij de fabrikant van sportschoenen. Toen hij met de Nederlandse start-up in zee ging, werd duidelijk dat hij lekkage had.
In de checkout van de webwinkel, dat is het digitale gangetje naar de kassa, viel aan het begin al elf procent van de klanten af. Zij hadden al wel schoenen in hun mandje en wilden een echte bestelling plaatsen, maar stopten daar toch mee.
Die elf procent slaagde er simpelweg niet in om hun ontvangstadres goed in te vullen. Een belangrijke reden daarvoor was, dat Brooks het adres liet invullen door Google Maps. Google Maps kent wel de straat, maar vult niet automatisch een huisnummer in. Weg elf procent klanten.
Nog eens acht procent van de shoppende klanten viel voor de kassa buiten de boot, omdat ze hun e-mailadres of telefoonnummer niet opgaven.
Een paar simpele aanpassingen de checkout konden deze ‘gaten in het dak’ al verhelpen.
Brooks Running draait op Salesforce Commerce-cloud. Het Amerikaanse bedrijf realiseerde vorig jaar een omzet van zo’n één miljard dollar.
Foto: Peter Boer
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond