Deel dit artikel
-

Emerce DARE: ‘Creativiteit moet schuren’

“Of ze haten je werk of ze vinden je top, maar daartussenin kun je maar beter niet zitten”. Erik Kessels, naamgever van KesselsKramer, bracht zijn (vrij vertaalde) stelling ‘Creativiteit moet schuren’ gisteren op Emerce DARE meteen in de praktijk door een eindeloze reeks hilarische penis selfies te tonen. Niet van hemzelf, benadrukte Kessels. Hij verzamelde ze voor het alweer vier jaar geleden verschenen boek Useful Photography: Enjoy A Day In The Life Of Dick. Gelet op de lachsalvo’s uit de zaal een regelrechte hit, maar geen boek voor de koffietafel.

Minstens zo amusant was het relaas dat Kessels vertelde over de opdracht van de gemeente Amsterdam voor een stadmarketingcampagne, uitmondend in de (inmiddels op het Museumplein verwijderde) 3D landmark I Amsterdam. Drie van de vijf uitgenodigde bureaus waren volkomen zelfstandig van elkaar op hetzelfde idee gekomen, maar Kessels was zo slim geweest om het tijdig als merk te deponeren. “Daar was de gemeente bepaald niet blij mee, maar ze konden niet meer om ons heen.”

Emerce DARE, gisteren in Amsterdam, ging met sprekers als Liza Enebeis (Dumbar), Joe Chrisman (CLEVER°FRANKE), Katharina Götzendorfer (Havas) en Jonne Kuyt (edenspiekermann), over allerlei aspecten van digitaal design.

Zoiets is lastig na te vertellen. Het is het Emerce congres met de minste PowerPoint presentaties, maar met de meeste illustraties en korte video’s. En ook wel met mooie ideeën. De Snelweg Sprookjes van Volkswagen, interactieve luisterverhalen voor onderweg, worden nog elk weekend gedownload, vertelde Daniel Sytsma van Studio Kraftwerk/Isobar. Door slimme technologie past ieder verhaal zich automatisch aan op jouw route. Zo komt de omgeving van de snelweg tot leven en rijd je met het hele gezin door het sprookje heen.

Design in Motion is het motto van Liza Enebeis van Studio Dumbar. “Merken verplaatsen zich massaal naar het digitale domein, statisch is geen optie, beweging is het antwoord.” Alles bij Dumbar schudt, bibbert, buitelt.

Design is niet alleen visueel. Jasper de Kruiff van Impulse Audio Lab houdt zich bezig met design in geluid. Hij gaf het bekende geluidje van chipfabrikant Intel als voorbeeld van visuele identiteit. En die wordt steeds belangrijker nu we meer ‘in gesprek’ gaan met slimme luidsprekers. De Kruiff moest wel toegeven dat het vak van UX Sound Designer nog nauwelijks erkend wordt door opleidingsinstituten.

Jonne Kuyt werd tien jaar geleden bekend door de website Shoot a Banker. De websitebezoekers konden er excuses eisen van onder anderen de voormalige topman van ING of van de toenmalige minister van Financiën Wouter Bos voor hun rol in het veroorzaken van de financiële crisis. Tegenwoordig houdt Kuyt zich met andere zaken bezig. Zijn wijsheden werden als oneliners de zaal ingeslingerd: how annoying questions will build stronger relationships; why you don’t want to work for assholes; why being a millennial is a hoax; why done is better than perfect; why you need to ignore all hypes en why common sense makes more sense.

Voordat Kuyt zijn I’m not your f*cking robot tassen had uitgedeeld, had hij al vastgesteld dat afbraak van het oude beter is dan disruptie van het bestaande. Zijn wervelwind woei in Pakhuis de Zwijger nog lang na.

De foto’s zijn van Paul van Putten

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond