Deel dit artikel
-

Emerce Digital Marketing: ‘Bedrijven moeten aan hun beeldtaal werken’

Twitter en Facebook zijn ietwat verzuurde platforms geworden, waar emoties soms hoog oplopen, in tegenstelling tot Instagram en TikTok, want daar word je nog altijd blij van. Het zijn ook platforms waar bedrijven serieus naar moeten kijken. “Durf te experimenteren,” adviseert social media expert Kirsten Jassies op Emerce Digital Marketing.

Short video is in opmars op alle platformen, maar met name op TikTok en Instagram. Het zijn echter ook mediaformaten waar bedrijven nog enorm aan moeten wennen. “Instagram was ooit plaatje praatje, nu is het een verzameling formats waar je als bedrijf een heel compleet profiel mee kunt opbouwen als je het juist aanpakt,” zegt Jassies.

Een misverstand is dat voornamelijk jongeren TikTok en Instagram gebruiken, of dat alleen artiesten er zich profileren. Zelfs een organisatie als het Rode Kruis heeft TikTok omarmd met video’s over Eerste Hulp. Hoe ga je om met iemand die gevallen is en iets heeft gebroken?

Jassies: “Bedrijven vinden het ook erg lastig om een-op-een te communiceren, omdat ze daar heel veel tijd in moeten stoppen, maar het biedt ook onvermoede kansen. Wanneer krijg je nu de kans om rechtstreeks met je klanten te communiceren?”

Bedrijven vinden het nog wel lastig om een boodschap in 15 seconden te vertellen of om quizjes en andere interactieve componenten te verzinnen. En toch zijn visuele sociale media in opmars, zodanig dat je die moeilijk meer kunt negeren. Jassies: “Zangeres Jennifer Lopez postte zelfde video op Twitter (45 miljoen volgers) en TikTok (5 miljoen volgers). De video werd op TijkTok 71 miljoen keer bekeken tegen 2 miljoen op Twitter. De grootste groeiers op TikTok posten drie keer per dag. Ik wil niet zeggen dat je dat ook moet doen, kwaliteit blijft belangrijk, maar als je weinig post, loopt je organische groei terug.”

Niet alles hoeft trouwens kort te zijn. Livestreamen heeft tijdens corona een enorme vlucht genomen. Ga experimenteren, adviseert Jassies. Zoek een vorm die bij je bedrijf past. “Bij alles wat je doet moet je je telkens afvragen: val ik nog op? Gebruik geen stockfoto’s, maak eigen opnamen. En probeer je te richten op een onderwerp per video.”

De presentatie De laatste innovaties op het gebied van social media: hoe bouw je een sterk merk met content? is na registratie gratis te bekijken.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond