Deel dit artikel
-

Emerce Digital Marketing: ‘Blijf weg van het infuus van Big Tech’

Big Tech wordt steeds machtiger. Niet alleen in financieel opzicht. “Ik durf te wedden dat jullie minstens tien diensten gebruiken van Big Tech-bedrijven, van Google Ads tot de hardware van Apple,” stelt Bart Meerdink, digitaal strategist van Beeckestijn Business School. “Maar intussen komt er steeds minder bezoekersverkeer naar je site.”

Meerdink noemt als voorbeeld Instagram, waar je tegenwoordig ook kunt kopen en betalen. Of Google Search. “Google is eigenlijk geen zoekmachine meer, maar een antwoordenmachine. Slechts een derde van alle zoekopdrachten wordt gevolgd door een klik. Voor openingstijden hoef je de website niet meer te zoeken, die vind je bij Google. Voor uitleg van producten heb je YouTube.”

Niet gezond, vindt Meerdink, die marketeers waarschuwt voor het infuus van kliks en likes van bedrijven als Facebook. Hij noemt sportschoenenfabrikant Nike, die minder afhankelijk wil worden van met name Amazon, “want minder commissie en meer eigen data.” “Nike probeert op basis van analytics klanten zoveel mogelijk naar het eigen ecosysteem te krijgen, met relevante producten en diensten. In de Nike app zit een tool waarmee ik een scan van mijn voeten kan maken. Zo heb ik de juiste maat sneakers thuis.”

De Amerikaanse tractor- en landbouwmachinefabrikant John Deere heeft een app ontwikkeld waarmee de bedrijfsvoering van boeren kan worden verbeterd. “Als ik een nieuwe tractor koop, is de kans groot dat ik dat bij dit bedrijf doe, want ze hebben me vijf jaar lang enorm geholpen. Ga ik naar een andere fabrikant, dan ben ik die data kwijt.”

Meerdink zegt dat bedrijven meer eigen proposities moeten ontwikkelen. “Niet denken: ik wil meer verkopen, laat ik meer gaan adverteren. Stap over je eigen schaduw heen.”

De presentatie Dit is jouw antwoord op de toenemende macht van Big Tech is na registratie gratis te bekijken. Klik hier voor het volledige overzicht van de presentaties.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Jan

Kan hij ook de oplossing voor dit probleem aandragen?

Want hoe vervelend het ook klinkt, die is er namelijk niet.

Erwin Boogert

Ik begin, wie vult aan?

– Analytics – Matomo
– Mail, VPN, Drive, Calendar – Protonmail
– Cloudomgeving – Nextcloud
– P2p en groepschat – Signal
– …

Bart - Beeckestijn Business School

Hi Jan,

natuurlijk kunnen we niet zonder Big Tech. Mijn stelling is dat je er vooral qua klantrelatie niet volledig van afhankelijk wilt zijn.
Dus minder focus op de ads, meer focus op bieden van echt goede digitale producten en services. Dan bouw je meer 1st party data op (schijnt ook een hot topic te zijn ;)).
Dus gebruik Big Tech voor het bereik en de eerste sales, neem vervolgens regie over de relatie met de klant via eigen data en proposities.
Beetje afkicken van het infuus van kliks en likes dus.
Groet, Bart

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond