Emerce E-Commerce Platforms: geen fysieke winkels Zalando in Nederland

Zalando gaat geen fysieke winkels openen in Nederland. Dat vertelt Megan Maley van het platform in de videocollectie Emerce E-Commerce Platforms, die vanaf donderdag 3 november beschikbaar is. De winkels zijn er alleen voor de (Duitse) thuismarkt.
De vraag of Nederland een eigen Zalando techhub krijgt, laat ze echter open. “Het is zeker iets om te overwegen.” Via de techhubs in diverse landen trekt Zalando ontwikkeltalent aan.
Nederland was het eerste niet-Duitstalige land waar Zalando zich op richtte, vertelt Maley. “Nederlanders zijn echte smaakmakers en de standaarden zijn er hoog. Dat we de Nederlandse markt serieus nemen mag blijken uit ons fulfilmentcenter in Bleiswijk, de grootste van al onze fulfilmentcenters, waarvan we er dertien hebben.”
Het fulfilmentcenter is er specifiek voor de beneluxmarkt.
Ook het loyaliteitsprogramma Plus doet het goed, zo suggereert Maley.
Zalando werkt steeds vaker met partners. Dertig procent van de omzet komt momenteel van verkooppartners. “Dat moet naar vijftig procent,” zegt Maley. De groei is zodanig dat dit doel wordt gehaald.
Veel partners werken via meerdere platforms en dat maakt het doorgaans makkelijker om zich bij het partnerprogramma aan te sluiten. “Het is wel handig als er technische kennis is om te integreren.”
Sinds kort voert Zalando ook eigen merken, vooral om een eigen verhaal te vertellen. Maley noemt de genderneutrale kleding en de collectie aangepaste mode voor mensen met een handicap. De huismerken van het modeplatform bieden meer dan 140 stijlen aan, terwijl Zalando ook Tommy Hilfigers aangepaste collectie gaat verdelen.
Het Duitse bedrijf wil verder investeren in technologie om betere adviezen aan klanten te kunnen geven, met name als het om maten gaat. Die adviezen kunnen ervoor zorgen dat er minder wordt geretourneerd. De aankoop van het Zwitserse bedrijf Fision moet daarvoor gaan zorgen. Klanten kunnen via een bodyscan-app zien hoe een kledingstuk op hun lichaam past. Volgens Maley gaat het om een strategische overname die ‘een van de grootste uitdagingen van de mode-industrie’ oplost: maatvoering en pasvorm.
De video Platforms & partnerships: Be in the customers’ path and offer inspiration is na registratie vanaf 3 november gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond