Deel dit artikel
-

Emerce E-Commerce Platforms: ‘Van product naar merk is best een uitdaging’

Voor Secrid, de bekende ontwerper van pasjeshouders, werd corona het omslagpunt. “We raakten ineens vijftig procent van onze klanten kwijt. Het was onvermijdelijk dat we een webwinkel zouden beginnen voor consumenten,” vertelt e-commerce specialist Nick Vermeulen in de videocollectie E-Commerce Platforms, die vandaag live wordt gezet.

Secrid begon in de jaren negentig als ontwerpbureau genaamd Spirid. Ontwerpwerk voor klanten als ING, Maxi Cosi en Quooker bleef de professionele focus, maar Secrid bleef altijd in het achterhoofd: De wereld kwam binnen handbereik dankzij de komst van smartphones en persoonlijke documenten krompen tot creditcardformaat. We droegen minder met ons mee, maar wat we bij ons hadden, was waardevoller dan ooit.

Toen in 1995 contant geld steeds vaker plaats maakte voor betaalkaarten, maakte het bedrijf zijn eerste wallet: de Secrid Bodycard. De eerste versie van de Cardprotector won in 2010 de Red Dot Design Award. In dit jaar introduceerde men ook delijn van leren wallets.

Secrid is een familiebedrijf en 100% in handen van de familie van Geer. Het bedrijf is opgezet door René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt. Intussen werken ook hun dochters Michelle en Daniëlle in het bedrijf.

Tot corona had Secrid een B2B webwinkel voor de detailhandel, draaiend op Shopify, maar in amper twee jaar tijd besloot Secrid B2C webwinkels te openen. Eerst in Nederland en Belgie en in de VS als experiment. Daar kwamen later Duitsland, het VK, Zweden en Denemarken bij. “We zijn telkens met drie of vier landen uitgebreid.”

De webshop is headless opgezet. “Hiermee hebben wij de vrijheid als bedrijf om onze creativiteit kwijt te kunnen, onafhankelijk te blijven, sneller te kunnen doorontwikkelen, internationaal te kunnen uitbreiden en per land lokale ervaring op te zetten.”

Het grote voordeel is dat het merk nu meer zijn eigen verhaal kan vertellen, al is de transities van product naar merk best een uitdaging. “Het was een proces van testen en terugkoppelen en daar zijn we nog steeds mee bezig. De lokalisatie en klantondersteuning kan nog verder worden verbeterd.

Kijk goed naar je fundering, zoals ERP systemen, adviseert Vermeulen.

De presentatie Secrid e-commerce strategie is na registratie gratis te bekijken. Het volledige programma vind je hier

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond