Deel dit artikel
-

Emerce eDay Preview: ‘TikTok wordt superapp’

TikTok wordt een superapp, oftewel een app als WeChat waarmee je van alles kunt doen. Dat voorspelt TikTok marketeer Fabian Bern van Many die 8 oktober spreekt op Emerce eDay. “TikTok zal zich echt gaan onderscheiden van Instagram. Die zullen ongetwijfeld onderdelen gaan kopiëren, maar daarmee heb je de cultuur nog niet te pakken.”

Zijn sessie is hier te bekijken.

Geen app was dit jaar zo in het nieuws als TikTok. Met dank uiteraard aan Donald Trump, die wil dat de Noord-Amerikaanse activiteiten worden verkocht.

Ondanks alle ophef in VS blijft TikTok onverminderd populair. TikTok is onlangs in Europa over de grens van de honderd miljoen actieve gebruikers gegaan.

Het aantal actieve gebruikers van TikTok in Nederland is sinds mei van dit jaar zelfs met 1 miljoen gestegen tot 4,5 miljoen. En niet onbelangrijk: Tieners zijn niet meer de grootste gebruikersgroep.

Gebruikers in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar vormt 35 procent van alle gebruikers in Nederland. Tieners tussen dertien en zeventien zijn goed voor 28 procent, 25 – 34 jaar 22 procent en alles van 35 of ouder heeft geen flauw idee. Vijftien procent van hen weet dat de Chinese app meer is dan een playback- en danspas.

Fabian Bern (die eigenlijk Ouwehand heet) was er vroeg bij met TikTok. Zijn team ondersteunt sinds 2016 influencers op het populaire videoplatform. Bern woont in China, waar hij ook de Chinese taal leerde aan de Shenzhen Universiteit.

En dat heeft een voordeel, want Bern heeft zo al vroeg zicht op nieuwe ontwikkelingen die vaak het eerst worden uitgerold via de Chinese zusterapplicatie Douyin.

“TikTok is een andere app dan Instagram en Facebook. Daarbij gaat het vooral om je directe sociale cirkel, terwijl TikTok meer entertainment is.”

Bij TikTok draait alles om user generated content. “Als merk moet je geen hoogwaardig videomateriaal voor TikTok willen maken, dat past niet bij de doelgroep. Er is een reclame van Apple waarin een persoon gewoon in een tuin filmt. Je moet niet te hoog grijpen.”

Bern wijst op een aantal ontwikkelingen die ook hier ongetwijfeld zullen komen. Sociale commerce werkt via TikTok verrassend goed, zeker als het om kleine betaalbare artikelen gaat. In China kijkt niemand er vreemd van op dat merken, retailers en opinieleiders producten verkopen van zichzelf of anderen. Steeds vaker worden die artikelen direct tijdens livestreams aangeboden. “Livestreams worden belangrijker voor TikTok. Zij betalen (Aziatische) artiesten om op te treden.”

Tijdens de lockdown toonde TikTok zelfs speelfilms. Langere formaten worden  populairder, maar volgens Bern zijn korte boodschappen voorlopig de manier om de jonge doelgroep te bereiken. “Wie aan de slag wil gaan met TikTok, moet de app eerst zelf gaan gebruiken.”

Emerce eDay vindt dit jaar plaats op 8 oktober en is virtueel gratis te volgen. De presentaties en lezingen zijn daarnaast ook on demand terug te zien.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond