Deel dit artikel
-

Emerce eFashion: ‘Bloggers zijn een wandelend reclamebord’

Met ruim 1.7 miljoen unieke bezoekers inspireert, motiveert en informeert Girlscene.nl jonge meiden op het gebied van mode, beauty en lifestyle. Online wordt een steeds belangrijker medium voor jongeren als het om mode gaat. Dinsdag is adjunct hoofdredacteur Emma Najade de Wijer een van de gasten op Emerce eFashion in Amsterdam. Emerce spraak met hoofdredacteur Danique Hoofwijk.

“Ik ben ooit als stagiaire begonnen bij Girlscene”, zegt Danique. “Na mijn stage ben ik blijven plakken als parttime redacteur. Via Glamour ben ik tijdelijk hoofdredacteur geweest van Fashionscene. Uiteindelijk deed de kans zich voor om het hoofdredacteurschap van Marjolein over te nemen. Nu ben ik ruim twee jaar met heel erg veel plezier hoofdredacteur van Girlscene.”

Wie willen jullie bereiken en wat is het verdienmodel?
“Girlscene bereikt een jonge doelgroep van meiden tussen de 14 en 24 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 18 en 19 jaar. Het verdienmodel van Girlscene bestaat voornamelijk uit banners en advertorials.”

Hoe zie je sites als Girlscene.nl in relatie tot bijvoorbeeld modetijdschriften? Vergt online modejournalistiek een andere aanpak en zo ja welke middelen zetten jullie daarvoor in?
“Girlscene is een zeer interactief, dynamisch platform of online magazine dat zich richt op een jonge doelgroep. We brengen het nieuws snel en er vindt veel interactie plaats. Dit is bij print niet mogelijk, zij zijn periodegebonden en werken vaak al vele edities vooruit. De online journalistiek is kort, bondig, snel en direct; wij kunnen als online meer inspelen op de actualiteit. Verder heeft print meer vrijheid om creatieve koppen voor artikelen te bedenken, terwijl je online meer to the point moet zijn. De lezers willen meteen weten waar ze op klikken en willen niet vol verrassingen komen te staan.”

Jullie presentatie dinsdag heet ‘Geen boodschap zenden, maar verhalen vertellen met je doelgroep’. Wat houdt dat in?
“Dit is voor de grootste online gemeenschap als Girlscene super belangrijk. We schrijven voor een jong publiek, zij bepalen grotendeels waar wij over schrijven. Jonge meiden willen graag gehoord worden, dit doen zij op het forum, commentaren onder de artikelen en via mail. Daarnaast geeft Girlscene ook de doelgroep de mogelijk zelf content in te sturen voor vaste rubrieken waarin de doelgroep zelf aan het woord komt.”

Welke belangrijke trends zie je in online fashion en wat gaat daarbij echt belangrijk worden?
“Video’s staan sowieso op nummer 1, van shoplogs tot looks. Daarnaast zien we echt steeds en steeds meer blogs uit de grond schieten. Bloggers zijn meer een wandelend reclamebord, ze worden door verschillende merken gesponserd en zijn tevens ook journalist. Je ziet ook steeds meer modebloggers die hun blog breder trekken met onder meer food en beauty.”

Emerce eFashion wordt dinsdag 13 juni gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets zijn hier te bestellen.

Deel dit bericht

1 Reactie

simon de boer

Ik zou graag willen weten waarom er een keuze is gemaakt om geen mobiele website aan te bieden? Naar mijn bescheiden mening zitten 98% van de “girls” vaker op hun mobiel dan achter de PC?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond