Deel dit artikel
-

Emerce eFinancials: ‘Mobiel betalen kan en moet makkelijker’

Ze was betrokken bij verschillende online en mobiele betaalinnovaties zoals iDEAL en MiniTix, maar vond het toch tijd worden voor een nieuwe oplossing. Samen met een aantal professionals uit de betaalwereld heeft Arlette Broex de betaalmethode èM! Payment gelanceerd. Donderdag spreekt zij op Emerce eFinancials in ’t Spant in Bussum.

Waarom heb je èM! Payment opgezet en hoeveel winkels accepteren deze betaalmethode?
“Samen met een aantal andere professionals uit de betaalwereld heb ik èM! ontwikkeld omdat wij zagen dat retailers regelmatig tegen problemen aanliepen door de beperkte mogelijkheden van de huidige betaaloplossingen. Betalen kan en moest veel makkelijker. De mobiele telefoon speelt een steeds grotere rol in retail, dus je hebt een betaalmethode nodig die in staat is om van een mobiele telefoon een echt verkoopkanaal te maken en de conversie te optimaliseren. Dat geldt ook voor verkoopkanalen als tablets, televisies en verkoopzuilen. Betaalmethoden waren vaak omslachtig in gebruik voor kopers en duur en niet gegarandeerd voor verkopers.
“Consumenten kunnen meteen met èM! betalen, ze hoeven zich niet vooraf aan te melden, geen tegoed op te laden en hebben geen pasjes en leesapparaten nodig. Bij de eerste betaling koppelen we het telefoonnummer en emailadres aan de bankrekening en controleren we de ontvangen gegevens. Daarna stellen consumenten zelf een 5-cijferige pincode in. De volgende keer dat ze met èM! betalen, hoeven ze enkel de pincode in te vullen. Betalingen worden achteraf met de bankrekening verrekend. We bieden verkopers een gegarandeerde betaalmethode en hanteren we gunstige tarieven passend bij het transactiebedrag en het verkoopkanaal.
“Deze zomer zijn we gestart met onze uitrol en in een paar maanden tijd zijn er al zeventig contracten gesloten. Op dit moment zijn we in gesprek met een aantal A-merken, namen kan ik nog niet noemen, maar wel al dat er een aantal mooie toepassingen aankomen. En binnenkort introduceren we bij de eerste offline verkooppunten mobiel betalen met èM!, geschikt voor iedere smartphone, telecom provider en bank.”

De meeste banken gaan Mobiel iDEAL in hun apps verwerken, en wordt dat niet de mobiele betaalmethode van de toekomst?
“Retailers hebben nu een oplossing nodig om te zorgen dat consumenten direct en gemakkelijk op hun mobiele telefoon betalingen kunnen doen. iDEAL mobiel is op dit moment nog niet beschikbaar voor alle banken. Daarbij is iDEAL mobiel een vertaling van de online betaalmethode, terwijl er meer nodig is om van de mobiele telefoon een verkoopkanaal te maken. Het aankoopproces op deze apparaten moet korter en eenvoudiger. èM! speelt hier op in met een zogenoemde betaaldialoog, waarbij de consument de app niet hoeft te verlaten en de verkoper de betaling helemaal in zijn eigen look-en-feel kan weergeven. Daarnaast introduceren we binnenkort een one click check out, waarbij de consument zijn afleveradres vanuit èM! terug kan sturen naar de verkoper. Het adres hoeft dan dus niet meer ingevuld te worden bij een aankoop. Deze functionaliteiten maken betalen voor consumenten echt makkelijker en zijn een must om van de mobiele telefoon een succesvol verkoopkanaal te maken. Daarnaast beperkt èM! zich niet tot e- en mCommerce betalingen, maar ondersteunt de betaalmethode zowel online als offline aankopen in alle mogelijke situaties.”

Wanneer gaat contant geld volgens jou definitief verdwijnen?
“Veel mensen hebben al steeds minder contant geld op zak. Of cash volledig zal verdwijnen weet ik niet, omdat je ziet dat contant geld ook een rol vervult bij budgetbeheer bij een groep mensen. Wel zie ik dat contant geld nog meer zal afnemen omdat er goede alternatieven komen voor mensen die liever geen cash bij zich hebben. Wij lanceren binnenkort een concept waarbij de mobiele telefoon het muntgeld vervangt. Ook zijn we al in gesprek met leveranciers van productautomaten. Er is vanuit deze hoek veel behoefte aan een goede opvolger van de chipknip. èM! vult deze behoefte in en biedt daarbij ook nog meer gebruiksgemak dan de Chipknip omdat aankopen achteraf van de bankrekening worden geboekt in plaats van de verplichting om vooraf een tegoed op te laden.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Wouter

Ben benieuwd hoe ver dit initiatief het gaat schoppen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond