Deel dit artikel
-

Emerce eHRM: ‘Animo nieuwe werken is verdubbeld’

Jonge nieuwe medewerkers laten zich niet meer vertellen hoe ze waar moeten werken. Met een eigen onderzoek kwantificeert Vodafone hoe en in welke mate personeel tevredender wordt als ze zelf hun werksituatie mogen inrichten. Zeventien procent wil anders werken dan vorige generaties.

“En dat is niet alleen belangrijk voor de jongeren die net met werken beginnen, maar ook voor oudere werknemers”, aldus Senad Music van Vodafone. Vandaag spreekt hij voor Vodafone tijdens Emerce eHRM in Den Haag.

“Door de komende vergrijzing wordt het voor werkgevers ook belangrijker om oudere werknemers in dienst te houden. Geld speelt daar een rol in, maar dat is zeker niet de enige factor. Secundaire omstandigheden als het kunnen kiezen van je eigen laptop, telefoon en fysieke werkomgeving zijn ook belangrijk.”

Vodafone deed in zijn eigen kenniscentrum onderzoek naar de perceptie van ‘het nieuwe werken’. Daaruit komt naar voren dat het animo onder werknemers daarvoor is verdubbeld in twee jaar tijd. Althans, binnen de bedrijven die daar ook voor open staan.

“Werkgevers kunnen daar een concurrentievoordeel mee realiseren”, aldus Music. “Je ziet dat als een bedrijf hiervoor openstaat, dat de mensen binnen twee jaar de overstap maken en een cultuuromslag bewerkstelligen.” Bedrijven die dat niet doen, om welke reden dan ook, zijn daardoor minder aantrekkelijk dan anderen.

Een van de drempels die een dergelijke omslag hinderen, zijn de HR-medewerkers binnen de bedrijven zelf. Zij moeten nieuwe ijkpunten in het leven roepen om het werk van medewerkers te beoordelen. Het gaat er niet meer om of iemand op kantoor zijn werk doet, maar wat hij levert. Medewerkers moeten op prestatie worden afgerekend. “Dan is het secundair of dat op kantoor of elders gebeurt.”

Vodafone hanteert deze beschouwing zelf ook, omdat het zich als aantrekkelijk werkgever wil manifesteren. “De tevredenheid van de medewerkers vertaalt zich in een net promoter score”, die aangeeft in hoeverre collega’s aan buitenstaanders aanraden om bij het telecombedrijf te werken.

Een onderzoek in dit kader liet zien, dat de medewerkers graag een flexibeler telefoonregeling kunnen genieten. Tot voor kort konden ze uit drie toestellen kiezen, nu uit meer dan dertig. Bovendien kunnen ze die telefoons in de eigen winkels gaan halen, wat hen ertoe aanzet om de ervaring van een ‘gewone klant’ ook te doorlopen.

Foto: Jo Guldi (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond