Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: Botplaag werd succesvolle reclamestunt Klarna

Klarna vertelt op Emerce Fashion hoe het de terreur van shoppingbots op sneakersites omdraaide in een internationaal succesvolle reclamestunt. In Nederland profiteerden twaalf winkels daarvan.

Global Marketing Manager Mikael Vig verklapt op Emerce Fashion hoe de Zweden dit aanpakten. Hij is een van de sprekers in de collectie met presentaties en interviews die vanaf vandaag gratis zijn te bekijken.

Het vertrekpunt is de terreur van een milde van cybercrime. Meer specifiek in de wereld van online sneakerhandel. Fans maken namelijk geen schijn van kans meer als er weer eens een exclusief model verschijnt. Kleine computerscripts, bots, wurmen zich in fracties van seconden naar voor in de wachtrij en gaan er massaal van door met de exclusives. De bazen van de bots verkopen de schoenen vervolgens zelf, niet zelden voor een veelvoud van de aanschafprijs.

Klarna besloot een statement te maken voor tientallen sneakerplatforms in Europa die klant zijn. De Zweden wisten de hand te leggen op een selectie superexclusieve sneakers en openden een eigen webwinkel. Een winkel waar bots geen schijn van kans zouden maken.

Er werd namelijk een techniek ontwikkeld waarbij de consument zijn vinger op de camera van zijn telefoon of computer moest leggen. De site kijkt naar wisselingen in lichtinval en controleert of dat patroon overeen komt met dat van een mens. Bots hebben geen hart, laat staan een hartslag, dus die kwamen nooit voorbij de voordeur.

Vig vertelt op onderhoudende wijze, maar ook gedetailleerd met veel cijfers, hoe Klarna en Highsnobiety de actie opzetten. Vervolgens laat de marketingbaas zien hoe er 137.000 mensen in de eerste actieweek naar sneakershops werden gestuurd. Vervolgens wisten de partijen er nog een tweede actieweek aan te verbinden. Die was bedoeld voor de fangroep die in eerste instantie naast het net viste. Een herkansing dus.

De tientallen winkels die aan de actie Heartbeats 4 Sneakers deelnamen ontvingen gezamenlijk 41 procent meer orders dan in een normale week.

*) Mikael Vig is een van de 21 sprekers die vanaf nu in Emerce’ videocollectie Fashion 2021 (programma) het podium krijgt. Je kunt je nu gratis aanmelden voor deze reeks.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond