Emerce Fashion: Guts & Gusto gelooft heilig in fysieke retail

Er zijn aardig wat fysieke modezaken verdwenen, maar Guts & Gusto breidt alleen maar uit. Na Arnhem, Enschede, Groningen, Rotterdam, Utrecht en de Westfield Mall of the Netherlands volgt eind dit jaar een vestiging in Tilburg. Daar wordt een hoog nieuwbouwpand van 300 vierkante meter ingericht.
Tijdens Emerce Fashion op 22 september hoor je tijdens een fireside chat over hoe Guts & Gusto werkt en welke keuzes de afgelopen jaren zijn gemaakt. Over de ontwikkeling van de merk online en hun geloof in Clicks & Bricks.
Maarten ten Voorde en zijn zus Henrieke begonnen Guts & Gusto in 2007 in Oldenzaal. De twee Deldenaren zaten na vijf jaar ook in Deventer met een winkel en even later ook in Arnhem toen de zaak sterk begon te groeien. Het hoofdkantoor keerde uiteindelijk terug naar Enschede omdat van hieruit ook de webshop moest worden aangestuurd.
Maarten studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente, zus Henrike is van huis uit criminologe. Tegen het AD: ‘Over ondernemen wisten we niets, behalve dat we een pand, spulletjes en een kassa moesten hebben. En dat het er een beetje leuk uit moest zien.’
Eerst dachten ze aan een horecazaak. Na wat marktonderzoek leek het hen toch verstandiger om de retail in te gaan. De naam Guts & Gusto is afgeleid van No guts, no glory. De gedurfde ballsy stijl van de van oorsprong Twentse onderneming bleek aan te staan. Ook online, waar de retailer een sterke online aanhang heeft.
In 2011 begon Henrike met marketingacties op Facebook. Waaronder catch-of-the-day, waarbij één item werd uitgelicht. De eerste kleine webshop werd gebouwd door Henrike’s vriend Derk. Die nog steeds de groep ontwikkelaars leidt binnen de onderneming. Inmiddels worden de nieuwste trends niet geschuwd. Ook TikTok wordt ingezet. En komen er meer influencer-samenwerkingen.
Guts & Gusto is niet te vinden op marktplaatsen. Henrike tegen Fashion United: ‘Ja, ik weet het dat het raar klinkt, omdat veel van ons in de branche er wel voor kiezen, maar onze merkidentiteit is zo sterk. We willen de beleving en ervaring in eigen hand houden.’
Hoewel tijdens de lockdowns online stevig werd doorverkocht, blijft Guts & Gusto geloven in fysieke retail. Het kledingbedrijf verkoopt inmiddels in heel Nederland, Duitsland en België. Het assortiment is vooral kleding, tassen en schoenen, sieraden en enkele woonaccessoires. De kleding komt grotendeels uit China en Italië. Het merk produceert veel zelf, maar ontvangt ook samples van kledingstukken.
Emerce Fashion vindt 22 september plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Kaarten zijn hier te koop.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond