Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: online uitdagingen voor luxe mode

De coronacrisis kwam voor iedereen ongelegen, maar zeker ook voor de luxe merken, oftewel de markt voor exclusieve kleding, juwelen en horloges, parfums en cosmetica en mode accessoires. Consumenten kunnen zich geen grote uitgaven permitteren, maar dat wil niet zeggen dat ze deze categorie links laten liggen. Dat vertelt Hannah Kane, hoofdredacteur van het tijdschrift PHOENIX, komende donderdag tijdens Emerce Fashion.

Via een virtuele verbinding in Italië vertelt ze over haar tijdschrift, dat in 2010 werd opgericht en zich vooral richt op luxe mode. Het gedrukte tijdschrift verschijnt slechts twee keer per jaar, maar wel gelijk met 300 pagina’s. De virtuele versie verschijnt in een maandelijkse frequentie.

Het ging tot aan corona best goed met de markt voor luxe mode. Bain & Company verwacht pas echt herstel na 2023. Over vijf jaar is de categorie niettemin zo’n 320 miljard euro waard.

Toevallig lanceerde Amazon deze week binnen zijn eigen app de Luxury Stores, met als eerste merk Oscar de la Renta. Voorlopig alleen toegankelijk op uitnodiging van Amazon.

Het is een markt die meer en meer wordt gedomineerd door Chinese consumenten, goed voor een marktaandeel van 28 procent. De belangrijkste doelgroep zijn jongere generaties (Gen Y en Z) die de nodige eisen stellen op het gebied van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.

In tijden van crisis worden nog steeds luxe producten gekocht, maar wel aan de onderkant van de markt. Om de doelgroep aan te spreken is volgens Kane ‘ultrapersonalisatie’ vereist. Daarmee bedoelt ze niet dat consumenten producten op maat kunnen bestellen, maar bij online advisering meer rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren. Kunstmatige intelligentie kan daarbij helpen, maar ook augmented reality.

Kane wijst ook op de campagne Project Earth van het Londense warenhuis Selfridges dat begonnen is met kledingreparatie en verkoop van tweedehands kleding. Dat gebeurt deels online en deels in de winkel.

Luxemerken moeten volgens haar de vinger aan de pols houden en onderzoeken waar de consument interesse in heeft. Storytelling wordt belangrijker dan ooit.

Aanmelden voor Emerce Fashion is gratis. Het volledige programma vind je hier. Op de dag zelf kun je in contact komen met sprekers en hun bedrijven. Daarna zijn alle sessies terug te kijken.

Foto’s Peter Boer

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond