Deel dit artikel
-

Emerce Financials: Alleen in opkomende markten is neobanking sterk gepenetreerd

Neobankanken zoals Alipay, N26, Monzo, Revolut en in Nederland Knab en Bunq, staan bekend als uitdagers (challenger banks) die een revolutie ontketenen in de wereld van retailbanking. Daar is in de ontwikkelde markten vooralsnog echter weinig van te merken. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Kantar naar het gebruik van nieuwe banken onder 3000 consumenten. Dat onderzoek zal op Emerce Financials op 26 november nader worden toegelicht.

Koploper op het gebied van neobanking is volgens Kantar China. Maar liefst 93 procent van de consumenten daar gebruikt wel eens diensten van een neobank. Dat komt vooral doordat Chinezen gewend zijn om veel zaken via hun mobiele telefoon te regelen, waaronder hun bankzaken. Neobanks, Alipay, WeChat en JD hebben daar goed op ingespeeld. De meeste Chinezen maken gebruiken van meerdere neobanken.

Ook in India hebben deze challengerbanken stevig voet aan de grond gekregen. Mede dankzij de populariteit van PayTM heeft 50 procent van de Indiase consumenten er inmiddels ervaring mee. En een op de drie Brazilianen doet zaken met Nubank, een van de neobanks aldaar.

Kantar ziet een volstrekt ander beeld in economieën die sinds jaar en dag een goed ontwikkeld betaalsysteem hebben. Zo maakt nauwelijks 3 procent gebruik van neobanken in de meeste West-Europese landen. Nederland en Duitsland lopen relatief voorop met circa 4 procent, maar in Frankrijk en Spanje is het slechts 2 procent, wat vergelijkbaar is met de Verenigde Staten. In het moderne Singapore neobankiert zelfs minder dan 1 procent van de consumenten.

Klanten van nieuwe banken blijven daarnaast intensief gebruikmaken van traditionele banken. Het vergt een flinke tijd en investering om de ‘share of electronic wallet’ te vergroten.

In Europa en de VS kampen neobanken volgens Kantar in het algemeen met een gebrek aan vertrouwen. Zelfs klanten van een neobank hebben veel minder vertrouwen in die neobank dan in de traditionele bank(en) waarmee ze ook zakendoen. Omdat vertrouwen van essentieel belang is in de bankenwereld, betekent dit een flinke belemmering van de groei van neobanks in deze markten.

Volgens Reg van Steen, Client Director en expert in de financiële markten bij Kantar Nederland, moeten neobanken hun merkpropositie hier verder uitbouwen. Met alleen ‘gratis en gemakkelijk’ overtuig je consumenten niet.

Ondertussen zijn traditionele banken lang niet zo traditioneel als misschien wordt gedacht; zij slagen er vaak uitstekend in om snel in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Wat niet wegneemt dat zij soms verder mogen gaan dan alleen het optimaliseren van functionaliteiten; ook de emotionele kant mag niet onderbelicht blijven”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond