Deel dit artikel
-

Emerce Home & Deco: ‘Showroom essentieel bij verkoop sanitair’

Personalisatie van je customer journey, al jaren een hype, maar hoe pak je dat nu aan? Hans Reijnen vertelt op Emerce Home & Deco, op donderdag 1 november, waarom Sanitairwinkel gekozen heeft voor een datamanagement platform (DMP). Voor Sanitairwinkel heeft Reijnen gewerkt bij Belvilla en bij BlueMango Interactive voor klanten als Vodafone, Ditzo en Eneco.

Sanitairwinkel.nl opende in 2007 niet alleen een webwinkel, maar ook een showroom. Inmiddels zijn er meerdere showrooms. Hoe belangrijk zijn deze showrooms voor onlineverkoop? En wat is het percentage klanten dat eerst komt kijken?

“Momenteel hebben we vijf showrooms, waarvan vier in Nederland en een in België. De combinatie van showrooms en webwinkel zijn een gouden combinatie gebleken voor Sanitairwinkel. Bij iedere opening van een nieuwe showroom zien we dan ook dat de onlineverkopen stijgen in de regio. Een showroom verhoogt de naamsbekendheid in de regio en zorgt voor een stukje zekerheid bij de klant. We meten samen met Google of klanten die ons online bezocht hebben, ook naar de showroom komen. Dit aandeel hebben we het afgelopen jaar flink kunnen laten groeien. Helaas is het technisch en wettelijk nog lastig om dit andersom te meten.”

Gaan jullie nog uitbreiden? Ik neem aan dat er geen directe verkoop plaatsvindt omdat veel van de artikelen toch thuisbezorgd moet worden. In die zin dus bewust geen fysieke winkel?

“Momenteel worden er showrooms gebouwd in Alkmaar en Brussel. Daarnaast zijn we aan het kijken waar er nog meer interessante locaties zijn voor ons. Voorlopig ligt de focus voornamelijk op Nederland en Vlaanderen. Maar ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook in Frankrijk showrooms gaan openen. Hier zijn we al wel actief onder de naam Magasinsalledebains.

“De meeste artikelen worden inderdaad later thuis bij de klant bezorgd, met uitzondering van kleine artikelen zoals accessoires, die direct zijn mee te nemen. Daarnaast zijn we ook aan het kijken of we bepaalde hardlopende producten op voorraad kunnen leggen bij de showrooms. Of vervangingsproducten, denk aan een doucheslang. Iets dat je direct wilt hebben wanneer het thuis kapot is.”

Wat is de typische uitdaging voor jou als marketeer bij sanitair? Is dat niet een moeilijk te verkopen product waarbij consumenten vaak eenmalig iets nodig hebben (zoals een badspiegel)?

“De uitdaging is dat we voor iedere verkoop een klant opnieuw moeten winnen, omdat het inderdaad een product is dat je wat minder vaak aanschaft, zeker wanneer het over de verbouwing van een complete badkamer gaat. Dat doe je maximaal twee keer in je leven. Maar we bieden veel meer dan de complete badkamer. Zo geef je je badkamer een nieuwe look en feel met een andere aankleding van accessoires. Daar leggen we dan ook meer focus op, hoe kunnen we na die verbouwen nog toegevoegde waarde bieden aan onze klanten.”

Kun je iets vertellen over het datamanagement platform (DMP) dat jullie hebben opgezet ten behoeve van een persoonlijke customer journey?

“Het beste advies wordt gegeven door onze medewerkers in de showrooms en aan de telefoon. Deze houden namelijk volop rekening met de persoon waar op dat moment mee gesproken wordt. Hoe mooi zou het zijn als alle overige communicatie ook gepersonaliseerd is. Een DMP is voor ons de uitkomst. Met het DMP gaan we zo veel mogelijk data koppelen om zo en compleet beeld te krijgen van de potentiële klant. Aan de hand daarvan wordt de boodschap aangepast. Zo krijg je niet langer een banner die een douchewand promoot wanneer je die al aangeschaft hebt, maar zou het zomaar kunnen dat er een mail met aanbieding voor een anti-kalk behandelmiddel gestuurd wordt. Tenzij het natuurlijk een douchewand is die al een antikalk laag heeft. Zo willen we minder irritatie opwekken, maar juist relevant zijn en een betere relatie opbouwen met onze klanten.”

Wat worden de uitdagingen voor de branche de komende jaren?

“Een van de ontwikkelingen die we de afgelopen periode zien is een tekort aan vakmensen. We krijgen vaak de vraag in de showroom of we ook de installatie kunnen doen. Dat doen we momenteel nog niet, maar ik sluit het niet uit voor de toekomst.

“Daarnaast is de markt momenteel gefragmenteerd en er komen meer partijen die sanitair aanbieden. Ook van buiten de branche, denk aan bol.com en Amazon. Dit jaar zagen wel wel een consolidatie, waarvan we verwachten dat die zich doorzet. De uitdaging is om daarin gezond te blijven, mede daarom hebben wij ook Badkamerconcurrent overgenomen om naast Sanitairwinkel in de markt te zetten.”

Emerce Home & Deco vindt dit jaar voor het eerst plaats in Pakhuis de Zwijger. Kaarten hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond