Deel dit artikel
-

Emerce opent eiland in Second Life

Emerce heeft een eiland in de virtuele wereld Second Life geopend. Op het eiland is de Rotterdamse Van Nelle Ontwerpfabriek, de lokatie waar deze week het uitverkochte eDay zal plaatsvinden, gedeeltelijk nagebouwd. Verder demonstreren 13 van de beste Second Life-developers er hun kunnen. Tijdens eDay zal bestseller-auteur Susanne Piët de Engelse vertaling van haar nieuwste managementboek presenteren ín Second Life.

Het populaire Second Life is een virtuele 3D wereld waarin deelnemers zelf kunnen maken wat ze willen: huizen, auto’s, spelletjes, boten, kleding etc. Ook kunnen ze hun ‘avatar’ helemaal aanpassen aan hun smaak. Deze virtuele goederen kunnen onderling verkocht worden, wat maandelijks tot miljoenenomzetten leidt.

Iedereen kan vanaf nu terecht op het Emerce eiland in Second Life [link werkt alleen als men ingelogd is in SL]. Emerce heeft in het kader van eDay de Rotterdamse Van Nelle fabriek daar virtueel laten nabouwen. Gedurende eDay kan men daar ‘residents’, waaronder medewerkers van Second Life,  virtueel ontmoeten. ’s Avonds zal geprobeerd worden ook de eNight tegelijk in Second Life te laten plaatsvinden.

Het bouwen ging niet zonder slag of stoot omdat er in Nederland nog weinig Second Life-developers te vinden zijn. Uiteindelijk is er een Australische developer aan te pas gekomen om op basis van foto’s een impressie van de Van Nelle neer te zetten.

Second Life is niet onomstreden. Vorige week nog kwam er een ernstig veiligheidslek aan het licht. De exacte schade van de hack is niet helemaal duidelijk. Als voorzorgsmaatregel zijn daarna de passwords van alle gebruikers in één klap ongeldig verklaard, waardoor iedere gebruiker een nieuw password moest aanmaken.

Voor velen is het verder twijfelachtig wat nu precies de functie en het nut van Second Life is. Veel merken, zoals American Apparel, betreden nu Second Life om te experimenteren met de mogelijkheden. Dat is ook de reden dat Emerce zich in Second Life begeeft.

Eén van de problemen van Second Life is de onoverzichtelijkheid. Daarom heeft Emerce een virtule kiosk gebouwd met informatie over interessante plekken.

(De bedoeling is deze kiosk uit te bouwen tot een startpunt. Suggesties zijn welkom. Ook mensen die een presentatie willen geven op het virtuele podium, of een ander event willen organiseren, zijn welkom. Stuur een maill aan redactie@emerce.nl. De redactie bepaalt of de ideeen passen binnen de Emerce scope.)

De vraag wat mensen nu eigenlijk te zoeken hebben in dergelijke virtuele werelden is één van de thema’s van Susanne Piët (auteur van het bekroonde ‘De Emotiemarkt’). Haar nieuwste boek ‘De Emocode’ verklaart de behoefte van mensen aan virtuele identiteiten. Piët schept daarmee een kader voor de populariteit van fenomenen zoals Second Life, maar ook MSN en Hyves. 

Susanne Piët is één van de sprekers op eDay. Zij zal de Engelse vertaling van ‘De Emocode’ om 15.30 overhandigen aan de avatar van David Fleck, VP Marketing van Second Life. Ook Fleck is spreker op eDay. De presentatie vindt simultaan plaats ín Second Life op het Emerce eiland en op eDay.

Op het virtuele Emerce eiland zijn verder vestigingen te vinden van de beste Second Life-developers wereldwijd, zoals het Engelse MadeVirtual. Deze demo’s zijn tot stand gekomen in samenwerking met Linden Lab, het bedrijf achter Second Life. Iedereen die wil weten wat er allemaal mogelijk is, moet zeker gaan kijken.

Ook is er een kantoortje van Secondliferecords, een project van de Nederlander Steven Kraal, alias Stevokay Fastback. Kraal wil een soort Guinees Book of Records voor Second Life gaan opzetten.

Voor zover bekend is Emerce de eerste Nederlandse mediatitel met een vertegenwoordiging in Second Life.

Een snapshot impressie is te vinden op het Flickr account van Emerce.

Deel dit bericht

5 Reacties

JOE

Typisch dat grotere vooraanstaande partijen zich ineens allemaal op Second Life storten. Het lijkt me een belangrijke zaak om alvorens ergens in te stappen er zeker van te zijn dat het een gedegen professionele partij is. Of Second Life dit is vraag ik me zeer af.  Op 8 september berichtten Second Life zelf op http://blog.secondlife.com/?tag=security: Zie vooral deze vermelding: Detailed investigation over the last two days confirmed that some of the unencrypted customer information stored in the database was compromised, potentially including Second Life account names, real life names and contact information, along with encrypted account passwords and encrypted payment information. No unencrypted credit card information is stored on the database in question. Unencrypted credit card information has not been compromised.  Logisch dat ze geen unencrypted credit card informatie opslaan, dit mag niet. Maar men geeft dus aan dat er niet alleen persoonlijke informatie op straat is komen te liggen, ook encrypted creditcard informatie. Die gegevens liggen bij hackers…..die kunnen ook encrypted data 'unencrypten'. Daarnaast wordt de community amber gecontroleerd/beheerd. Het lijkt alsof Second Life een grote online orgie begint te worden. Zie hier ook een ervaring van Marie-Claire van den Berg: http://www.bright.nl/05-sex-and-the-server  Maar blijkbaar vinden grotere vooraanstaande partijen het geen probleem om met dit soort zaken geassocieerd te worden.

Thomas Dieben

Ook het Amerikaanse Starwood Hotels, bekend van o.a. Sheraton, Westin, W en St. Regis hotels, zet met veel bombarie het nieuwe hotelcencept aloft by W online dmv Second Life. Binnenkort is het eerste aloft hotel ter wereld, via Second Life te bezichtigen. Kijk op http://www.virtualaloft.com voor de vorderingen. In mijn ogen een slimme manier om alvast momentum te creëren voor een hotelconcept in wording.  Eerder was Starwood als hotelgroep al innovatief/experimenteel met het blog: TheLobby.com en de vernieuwde website van Sheraton (www.sheraton.com) waar Consumer Generated Content een belangrijk onderdeel vormt.

martijn

Secondlife…een hele bizarre super gave Virtuele oppertunity voor zelfstandige en creatieve geesten, die vanelkaar veel leren en inspireren. Begrijpelijk dat er veel echte bedrijven zich erin gaan storten, maar begrijpelijk ook dat mensen en andere individuen zich erg bang en wantrouwig voelen bij iets wat niet echt is en misschien toch wel……ik zou zeggen heel veel succes ermee, en neem er eerst eens een kijkjeen bezoek eens wat andere landen(virtuele) en winkels(malls) je hebt 't zelf totaal in de hand waar en hoe(vervoer of vliegen!) je terecht komt, en meestal bevind ik mij persoonlijk op de zogenaamde sandboxes(een plaats waar je dingen 3D kan bouwen om eventueel weer later te verkopen voor virtueel geld ;) een waanzinnig spel en kans voor zelfontplooing voor oa RL(Real Life) artiesten en kunstenaars zoals ikzelf! M@rty

Albert

Ik ben het helemaal met JOE eens Ikzelf heb ook een tijdje op SecondLife gewoond en het is met name in het begin inderdaad een wonderlijke virtuele wereld.Eenmaal een paar maanden verder slaat de verveling gauw toe.Oke, je kunt een huisje bouwen, een beetje winkelen of zelf een winkeltje beginnen en virtueel geld verdienen.Maar het gaat er gewoon om dat je andere mensen ontmoet en lekker kunt gaan zitten chatten. Waar je verder weinig over hoort is de alsmaar groeiende groep bewoners die zich geheel stort op het virtueel sex hebben met elkaar.Sex in alle vormen en soorten welteverstaan.Van vampierensex tot keiharde sm en van sexclubsex tot aan het onlangs opgerolde geheime 'kindernetwerk'… In principe alles wat je na heel goed zoeken tijdens je echte leven ook kunt tegenkomen (alhoewel vampierensex?).Daar zit nou juist het verschil met SecondLife.Binnen de wereld van SexendLife uh ik bedoel SecondLife kun je er bijna niet omheen en al helemaal niet indien jouw 'poppetje' een vrouwelijke versie betreft.Reklame voor sexartikelen, clubs of hele eilanden waar zich een sexcommunity bevindt zijn altijd op steenworp afstand.Er is dus niet voor niets een aparte SecondLife versie gemaakt voor mensen onder 18. Al met al kan het er behoorlijk gefrustreerd aan toegaan en ik ben benieuwd wat er uiteindelijk overeind blijft van de mooie virtuele en met name ongecontroleerde 3d wereld….Eens zien of de grote bedrijven dan nog steeds in de rij staan om op SecondLife iets te doen. Als laatste wil ik even kwijt dat ik niks tegen SecondLife en zijn merendeels sexueel getinte bewoners heb, maar je hoort er verder weinig over in de media vandaar mijn reactie.  

EDACTEUR_COM

11 september 2006, Emerce opent eiland in Second Life: ik ben benieuwd hoe dit avontuur verlopen is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond