Deel dit artikel
-

Emerce Premium: interest-based e-commerce, misvattingen in de Creator Economy, Generative AI workflows en meer

Vandaag publiceert Emerce zijn eerste collectie premium artikelen. Een reeks verhalen die je up to speed brengt met ontwikkelingen in tech, media, e-commerce en marketing.

In vogelvlucht:

Interest-based e-commerce
Zoals TikTok scherp weet in te schatten waarnaar gebruikers op zoek zijn, zo kunnen verschillende Chinese e-commercespelers dit ook. De zogeheten shelf commerce maakt plaats voor interest-based e-commerce. Na de thuismarkt heeft dit via de Verenigde Staten nu ook het Westen bereikt. Gamification, loyalty en een andere UX spelen een belangrijke rol, vertelt Ed Sander, techcommentator en medeoprichter van China Talk.

Generative AI: slimme workflow is de crux
Met het vrijgeven van ChatGPT eind vorig jaar was Generative AI ineens overal. Interessant, maar vooral nog spielerei. De echte potentie wordt pas duidelijk wanneer meerdere tools in een slimme workflow samenwerken. Met Nederlandse kenners bogen we ons over verschillende use cases en de toekomstverwachtingen. ‘De truc is om te weten hoe je verschillende tools aan elkaar knoopt.’

‘Influencer-markt gaat naar paid first’
Terwijl de creator economy stug doorgroeit, wordt er regelmatig geklaagd over lage verdiensten. De markt is dan ook scheef verdeeld, maar wordt ook niet altijd goed begrepen. Om eindelijk geld te gaan verdienen, zal naar alle waarschijnlijkheid ook TikTok het organisch bereik verder naar beneden schroeven en zullen creators en adverteerders moeten herijken.

Recommerce ontleed
De vraag of klanten iets te verkopen hebben, wordt standaard in elke customer journey, stelt Ab Seghrouchni van de Franse Recommerce Group in dit artikel over de hobbels en kansen van recommerce. Het verhandelen van gebruikte goederen wint aan populariteit, maar een passend model vinden, blijkt niet altijd eenvoudig en er zijn vraagtekens te plaatsen bij de kans op winstgevendheid. Reden om verschillende businessmodellen onder de loep te nemen en te kijken naar de praktijk. “Hoe dan ook zit de oplossing in het langer gebruiken van producten”, aldus Marianne van Leeuwen, die bij Decathlon aan Product-as-a-Service business bouwt.

Twee DAO-bouwers aan het woord
‘Het is nog best chaos, maar je kunt snel indruk maken met je eigen innovaties’, stelt Michiel Degruytere, medeoprichter van Foragers.io. Dat zijn start-up een decentrale autonome organisatie (DAO) is, was een keuze achteraf. Vanwege het verregaand kunnen automatiseren van de bedrijfsvoering. Luuk Weber (Kolektivo) kiest dan weer voor een DAO-structuur op strategisch niveau en stelt dat stakeholdermanagement de grootste kans is. Lees meer over hun overwegingen en uitdagingen bij deze nieuwe organisatievorm.

Apples VR/AR-ambities
In maart presenteert Apple naar verluidt eindelijk zijn langverwachte Augmented en Virtual Reality-bril. Het bedrijf is laat met de ontwikkeling ervan, maar heeft vaker een nog nauwelijks ontwikkelde markt naar zich toe kunnen trekken. Naast de iPhone ook de Apple Watch. Hoe kansrijk is Apple in dit nieuwe speelveld?

Unbundling Discord
Microsoft legde al 12 miljard dollar op tafel voor een overname, maar communicatieplatform Discord blijft zich liever onafhankelijk ontwikkelen. Aan gebruikertoestroom geen gebrek en als voorkeursplatform voor Web3-bedrijven heeft het een gunstige positie, maar een vliegwiel voor inkomsten is nog niet gevonden. Waarin schuilt de kracht van Discord, hoe kan het zijn business uitbouwen en welke rol spelen overnames daarin?

How to: verduurzaming voor techbedrijven
Werknemers die afhaken (climate quitters), investeerders die overslaan en regelgeving die steeds strikter wordt. Verduurzaming staat hoog op de agenda bij veel techbedrijven. Tussen wens en praktijk zit echter nogal eens een kloof. Hoe breng je strategie en praktische uitwerking bij elkaar? “Onderschat niet hoeveel tijd eroverheen gaat, voordat je resultaat boekt.”

Voor het lezen van de artikelen is een Emerce Premium-abonnement nodig. Met dit abonnement heb je onbeperkt toegang tot premium content als achtergrondartikelen, rapporten, dossiers en exclusief nieuws.

Daarnaast krijg je ook nog eens gratis kaarten voor Emerce Digital Marketing Live! en Emerce E-commerce Live!, 10% korting op alle andere Emerce evenementen en ontvang je de Emerce 100 en de EGUIDE in print.

Meer informatie vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond