Deel dit artikel
-

Emerce Recruitment: marketing automation en AI

Hoewel sommige bedrijven al gedeeltelijk marketing automation en AI hebben ingevoerd om hun recruitmentproces te ondersteunen, moeten veel recruitmentbureaus deze stap nog maken. Recruitment blijft op bepaalde cruciale momenten gewoon mensenwerk en juist dát feit kan een obstakel zijn in de reis naar digitale transformatie. Je hoort er meer over op Emerce Recruitment, online op 14 oktober.

De strijd om talent wordt steeds heviger. Nu het wereldwijde tekort aan talent zijn hoogste niveau in meer dan een decennium bereikt, hebben werkgevers meer moeite dan ooit om openstaande vacatures te vervullen. Bart Alberink, Account Director Enterprise van Bullhorn gaat je er meer over vertellen. Op welke momenten kun je automation en artificial intelligence slim inzetten in het recruitmentproces? En wanneer is het juist slim is om dat níet te doen? Je hoort het in deze video.

Jaap Jan van Assen van Eelloo en Joyce Cornelissen van Phenom worden kritisch aan de tand gevoeld door recruiter Sacha Martina: Kent u dat verhaal van die allergrootste Amerikaanse webwinkel die al haar recruitment via Artificial Intelligence liet doen? Dat was geen succes. In plaats van méér diversiteit en een eerlijker (want ‘objectiever’) selectieproces eindigde het bedrijf met mensen die vooral op elkaar leken en man waren én voelden werknemers zich juist niet eerlijk behandeld, want ze konden geen weerwoord geven aan, juist, een echt mens.

AI in recruitment is er niet om de recruiter te vervangen. Als je AI goed inzet, is het een stuk gereedschap voor de recruiter om nog gerichter te zoeken in die berg aan sollicitanten naar de juiste mensen voor een volgend assessment. Of, bij gebrek aan die berg in een krappe markt, juist op onverwachte plekken die kandidaten te vinden.

‘Talent is belangrijker’ is het project van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om werkgevers aan te sporen op objectievere manieren hun nieuwe collega’s te werven. Hiervoor ontwikkelden zij een aantal ‘nudges’ die recruiters zou moeten helpen. Martin Avans was als recruiter van De Nederlandsche Bank betrokken bij de pilotsessies.

Experimenten met ‘unbiased’ werven of AI de eerste selectie laten doen, zijn volop gaande. Een experiment dat nog veel spannender is, heet ‘open hiring’: neem de eerste op de lijst aan, op basis van een kennismakingsgesprek en richtinggevende voorwaarden, en leer de sollicitant kennen op de werkplek.

Stichting de Buitenboordmotor vindt dat Nederland actiever mag gaan bemiddelen bij het overstappen van baan naar baan: om zo gemotiveerde werknemers te vinden voor krapteberoepen en bovendien werknemers ook gelukkig te houden. Baukelien van Minnen van De Buitenboordmotor komt vertellen hoe ze met een focus op vaardigheden en vereende krachten van ‘huidige’ en toekomstige werkgevers, dit voor elkaar proberen te krijgen.

Dirck Slabbekoorn, filiaalmanager van een Rotterdamse supermarkt (landelijke keten), werkt nu een aantal jaar zo en deel zijn inzichten en lessen. Inspiratie voor ‘anders’ werven en voor wie – net als Slabbekoorn – op zoek moet naar die gouden werknemers in een overspannen arbeidsmarkt.

De recruitmentcampagnes van 2021 worden op de korrel genomen door Marc Drees van Recruitment Matters. Met zijn scherpe oog beoordeelt hij scherp doch vriendelijk een aantal opvallende wervingscampagnes. Het was natuurlijk een jaar van enorme arbeidskrapte en nieuwe manieren van werken: hoe gaan de werkgevers daarmee om in hun pogingen nieuwe collega’s te werven? En wat kun jij ervan leren voor je volgende campagne?

In een andere video buigen de winnaars in verschillende categorieën van de Meest Invloedrijke Recruiter 2020-verkiezing zich over de opvallendste zaken. Wat zien zij als belangrijkste post-corona trend in recruitment? Kunnen de nieuwste techtools als AI zich meten met de beste recruiter en werf je er inderdaad minder bevooroordeeld door? Wat zien zij als het beste antwoord om de veelgevraagde werknemer over de streep te trekken?

Eric van Bourgonje laat tot slot zien hoe je op basis van psychologische technieken het gedrag van jouw ideale kandidaat beïnvloedt en hoe jouw aanbod onweerstaanbaar wordt voor zelfs de meest schaarse kandidaten.

Ontdek de belangrijkste thema’s, trends en tactieken voor je recruitment en HR vakgebied op Emerce Recruitment, op 14 oktober. De presentaties zijn na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond