Deel dit artikel
-

Emerce Retail: Lenovo wil scherpschieten

Pc-fabrikant Lenovo wil scherpschieten, zegt hoofd marketing Benelux Marjolijn van Dingenen bij de videocollectie Emerce Retail. “Ons marketingbudget werd altijd erg fragmentarisch ingezet, nu kiezen we bewust voor mid-funnel en daaronder. We gaan voor de conversie.”

Lenovo behoort tot de top van de pc-merken in Europa, maar IT is ook een moeilijke markt, zo moet Van Dingenen toegeven. “De merkloyaliteit onder pc merken is, anders dan bij Apple, ver te zoeken. Het maakt consumenten doorgaans niet uit welk merk er op staat. Het besluit om een bepaald merk te kopen wordt doorgaans op andere gronden genomen.”

Lenovo moet het dan ook vooral hebben van aanbevelingen bij sites als Tweakers of Hardware Info. “We zetten zelden tv of out of home in. Branding is in dit stadium minder belangrijk. Retail wel. Een verkoper kan consumenten adviseren: wat is bijvoorbeeld het voordeel van een groot gamingsscherm?”

Het is niet moeilijk om consumenten in een verkoopfunnel te lokken, maar je moet ook converteren. Dat bereik je meer door te wijzen op bepaalde voordelen in plaats van specificaties.

Lenovo was ooit de enige fabrikant met een webcamschuifje op al zijn laptops om de privacy te waarborgen: als de camera niet wordt gebruikt kun je hem dichtschuiven. “We hebben dat extra onder de aandacht gebracht, ook in de retail, maar er komen zoveel nieuwe producten op de markt dat het lastig is om bij te houden.”

De ervaringen met shop-in-shops waren tot nu toe ook wisselvallig. Dat werkt alleen als er verkopers bij staan “en dat wordt te kostbaar”.

De verkoop via marktplaatsen staat ook niet hoog op de agenda, zegt de van Philips Audio afkomstige van Dingenen. “Consumenten die willen vergelijken raken verdwaald tussen de vele merken.”

De presentatie Kiezen voor Retail is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond